Ezt a technikát minden vállalkozó, vállalkozás vezető ismeri. Hiszen a Google mindenki számára rendelkezésre áll. Most megmutatjuk, hogy Mi a Tudatos Cégvezetés üzleti terv projektjei alkalmával miket szoktunk „kiguglizni”

online_piackutatas.jpg

Korábbi cikkemben összefoglaltam a különböző piackutatási – elemzési technikákat. Megmutattam mire jó a személyes megkérdezés, milyen célokat szolgál a kipróbálás/elővétel által végzett kutatás, most pedig részleteiben bemutatom, hogyan lehet hatékony és alapos internetes piackutatást – elemzést végezni.

Mielőtt belevágnál új ötleted megvalósításába, vagy olyan döntést hoznál, ami hosszútávon befolyásolja céged működést, nézz kicsit körül az interneten:

  • Nézz utána, mekkora piacra számíthatsz!
  • Figyeld a trendeket!
  • Térképezd fel a versenytársakat! (vagy frissítsd a velük kapcsolatos információkat)

Vajon mekkora piacra lehet számítani?

Ha piacméretről beszélünk, akkor általában a vevők / felhasználók számának alakulásra kell gondolni. Ennek függvényében az üzleti tervedben már valamilyen szinten megalapozottan tudod előre jelezni a várható forgalmad.

Információ forrás lehet;

  • iparági statisztikák ( pl. ez hasznos lehet: https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mo/mo2017.pdf (értelem szerűen az adott évszámot kell cserélni) Nemzetközi viszonylatban www.statista.com )
  • böngészd a fogyasztói költségekről szóló kimutatásokat (pl. innen: https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mo/mo2017.pdf )
  • nyálazd át a céginformációs adatbázisokat (pl. www.e-cegjegyzek.hu)

Itt még nincs Rock&Roll! A piacot szűkíteni kell!

A piac szűkítése igen fontos elem a piackutatás során. Ugyanis itt derül ki "mekkora buliról lehet szó". Vagyis mekkora az a piac ahova szánom a szolgáltatást/terméket. Szerintünk a piac efféle vizsgálatához a TAM-SAM-SOM módszer a legmegfelelőbb.

A TAM-SAM-SOM-ról bővebben "Mekkora potenciál van a piacodban? Így derítsd ki! TAM – SAM – SOM" c. cikkünkben írtunk. 

A reálisan elérhető piaci várakozásodat két tényező mozgatja:

1. Milyen értékesítési csatornán tudsz eladni.
2. Milyen a vásárlási hajlandóság.

A vásárlási hajlandóság skálázáshoz azt javasoljuk, hogy kalkulálj a Rogers görbe alapján. A Rogers görbe közvetve segíthet meghatározni milyen állapotban van a piacod. Ha többet szeretnél megtudni erről olvasd el "Mit gondolsz, milyen állapotban van, merre tart a piacod?" c. írásunkat. 

A trendek is fontosak!

Vagyis a kérdés az merre halad a világ? Termékeddel/szolgáltatásoddal kapcsolatban olvass minél több cikket, tanulmányt, olvasd a témába vágó portálokat. Magyarul legyél képben az adott területtel.

Versenytársak!

Személyes kedvencem a versenytárselemzés. Mindig jó, hogy vannak versenytársak, az a baj, ha nem ismered őket. A versenytársak megfigyelésével, megtud viszonyítani a terméked/szolgáltatásod. Miben vagy jobb, miben tudsz többet. Milyen a versenytársak üzleti modellje milyen a tiéd?

five_force_tudatos_1.jpg

Versenytárselemzés

Érdemes a versenytársakról összegyűjtött információkat táblázatba rendezni. Ugyanis így jól áttekinthető és összehasonlítható lesz az adathalmaz. Majd az abból levont következtetéseket szövegesen összefoglalni.

A versenytárs táblázat főbb mezői:

• Versenytárs státusza
• Kínálatuk (csak a legfontosabbak)
• Miben gyengék
• Miben kell Neked, másnak – jobbnak lenned

Versenytársak státuszai:

Tényleges versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon jelenleg is működnek.
Potenciális versenytársak: azok, akik a közeljövőben ugyanazon a piacon meg fognak jelenni.
Közvetlen versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon azonos vagy hasonló termékekkel, technológiákkal jelennek meg.
Közvetett versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon hasonló vevői igényeket szolgálnak ki, de más technológiával.
Helyettesítő versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon lévő vevők más igényeit elégítik ki.

Természetesen ezek az alapok, igény estén tetszőlegesen kiegészíthető. Amit fentebb írtunk ne sorvezetőnek, hanem gondolatébresztőnek tekintsétek. A megfelelő online piackutatási forma használatának eldöntésénél mindig a saját üzleti ötletedre, és piacodra, közönségedre gondolj!

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is