A piaci trendek ismerete támogatást ad az üzleti tervezés azon folyamatában mikor még ismerkedünk az üzleti elképzelésünkkel. Segít eldönteni, van e potenciál abban a piacban melyre az üzleti elképzelésem szánom. Írásunkban elhelyezzük a piaci trendek vizsgálatát a tervezés folyamatában, segítünk abban, hogyan lehet elkészíteni a tervezés e fejezetét.
A trendkutatás minden olyan üzleti szituációban segítségünkre lehet, amikor új irányokat, új lehetőségeket, friss ötleteket keresünk, vagy hosszútávra kiható döntések előtt állunk. Sikerrel alkalmazható inspirációs forrás a kreatív folyamatok indításához is, így például a termék/szolgáltatásfejlesztéshez, a szegmentációs döntések meghozatalához.
Lépjünk hátra és kezeljük a helyén a dolgokat.
Elképzelhető, ha piaci trendekre vagy trend elemzésre gondolunk, akkor valami bonyolult, valami tudományos dologra asszociálunk. Azt kell, hogy mondjam általánosságban véve igaza is van. De csak abban az esetben, ha nincs kontextusba helyezve a piaci trendek vizsgálata. Ugyanis ha üzleti tervezéskor beszélünk a piaci trendekről, az esetek nagy többségben azért vizsgáljuk őket, mert kíváncsiak vagyunk rá, hol tart ez a piac. Bővül, szűkül, átalakul? Érdemes e most beszállni? Az elképzelés, amit kitaláltunk megállja a helyét a piacon? Figyelem, ez nem jóslás. Ez információ gyűjtés és azok értelmezése. Úgy vélem, kis és közép vállalati szinten nem feltétlen szükséges bonyolult és összetett elemzésbe kezdeni.
A fent említett kérdésekre önmagában a piaci trendek ismerete nem ad választ ez csak egy eleme azon eszköztárnak, ami segít a kérdés megválaszolásában.
Hogyan készíts piaci trend elemzést az üzleti tervezés során?
A legfontosabbak, amiket a piaci trendek megismerése során meg kell határozni:
1. Határozzuk meg, melyik piacon mozgunk. Egészen konkrét besorolásra van szükség. A hazai piacvizsgálat esetén a TEAOR számok nyújtanak segítséget, nemzetközi elemzés esetén a NACE, NAICS számok lehetnek segítségünkre.
2. Vegyük számba mik, azok a tényezők, amik meghatározzák a piaci működését. Ilyen lehet a technológia, a humán erőforrás, a K+F aktivitás.
Mire keressük a válasz a piaci trendek elemzése során?
1. Mely tényezők, vannak hatással a piacomra, és ezek a jövőben hogyan változhatnak? (Milyen változások jellemzi az 1. pontban azonosított iparágat? Ezek a változások lehetnek, technológiát vagy humánerőforrást igénylő változások.)
2. A piacot meghatározó tényezők és az én vállalkozásom milyen viszonyban vannak egymással?
Honnan tudom meg ezeket?
Miután meghatároztuk a piacot és statisztikai besorolást tudunk hozzárendelni (TEAOR, NACE vagy NAICS) elkezdhetünk kutakodni a hazai és a nemzetközi statisztikákban. (KSH, EURO STAT, vagy North American Industry Classification System oldalán. ) Pórbáljuk meg, azonosítani az adott terület szakmai portáljait és szaklapjait. Majd alaposan nézzük át ezeket, koncentrálva a fenti két kérdésre. Biztosan lesznek ezekben az információs anyagokban olyan „morzsák” amelyek segítenek megválaszolni a kérdéseket.
Gyakran tapasztaljuk, hogy nem kimondottan az információ van benne ezekben a kiadványokban – információs anyagokban, hanem csak azok az adatok, amiket felhasználhatunk és információt tudunk előállítani belőlük.
Kezeljük ezt a feladatot lazán és érdeklődve. Olvassunk, tájékozódjunk a témában. Célunk az legyen, hogy azonosítsuk az célterület meghatározó elemeit, és azokról minél több információt gyűjtsünk be.
Hogyan zárjam le a piaci trendek részt az üzleti tervben?
Összegezzük és vonjunk le következtetést, tegyük fel magunknak kérdéseket:
- Mindazok amiket megtudtam hogyan befolyásolják a cégem jövőjét?
- Hol tartok én ezekhez a változásokhoz képest?
- Kell e ilyen irányba tartanom?
- Mindezek tudatában az ötletem még mindig jó ötlet?
A válaszok függvényében érdemes elvetni az ötletet, vagy tovább haladni az üzleti terv írásban.
Ha a a tovább haladás mellett döntesz akkor, érdemes megvizsgálni a például a versenytársakat, megfigyelni – utánanézni a célpiaci igényeinek (visszaigazolást keresni az ötletünkre).
Ne feledjük, jobba 3-4 napot tervezéssel tölteni és fejleszteni, vagy elvetni egy ötletet, mint 3-4 milliót belelőni egy rossz nem megalapozott üzleti döntésbe.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?
KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!
Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.