Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében.

Mit gondolsz, milyen állapotban van, merre tart a piacod?

Miért fontos tisztában lenni a megcélzott piac (célpiac) állapotával? Például mert kiderülhet, hogy már teljesen lerabolták, hogy már „lejárt lemez”. De lehet most robban be egy új technológia, ami felforgatja az adott iparág piacát? Mielőtt időt, energiát, pénzt, fektetsz az üzleti elképzelés megvalósításba erre a kérdésre tudd a választ.

merre_tart_a_piac.jpg

Itt az a cél, hogy lehetőleg ne csak saját véleményedre, megérzésedre, tapasztalataidra támaszkodj, hanem próbálj egy objektív képet kapni arról, hogy az piac növekszik, stagnál vagy éppen visszaesésben, átrendeződésben van/volt, emelkedik. 

Honnan lehet hozzáférni ilyen adatokhoz? Ha nagyon tanácstalan vagy akkor ajánljuk figyelmedbe „Online piackutatás. Ezeket érdemes végiggondolni mielőtt belevágsz. ” című írásunkat. Amúgy meg ott Google és az internet a barátod ilyenkor is. Kereshetsz olyan szakcikkeket, amelyek ezzel foglalkoznak, gazdasági lapokban, portálokon lehet ilyennel találkozni. Hozzá lehet férni nyilvános statisztikákhoz, iparági elemzések kivonataihoz. Az adott piacon működő nagyobb cégek saját éves jelentései illetve a róluk szóló anyagok, sokszor tartalmaznak az iparág egészére vonatkozó megállapításokat is. Próbálj megbízható, hiteles forrásokra támaszkodni. Nem kell tudományos igényességgel, felkészültséggel állni a témához, de jó, ha tisztában vagy a nagy képpel is, azzal a szegmenssel kapcsolatban ahova éppen be kívánsz lépni.

Maradj realista, ne fess túlságosan rózsaszín képet. A fejlődő, népszerű iparágakban ugyan több lehetőség van, de több lehet a versenytárs is, magasabb lehetnek az elvárások. Egy megfelelő stratégiával, üzleti modellel pedig azokon a területeken is sikeres lehetsz, amelyik éppen

A piac állapotának meghatározásánál két módszer áll rendelkezésre

Igaz ezek marketinget és termékfejlesztést szolgáló módszerek. De ismerni őket sosem árt, ha az ember képes rendszerben gondolkozni és az összefüggéseket felismerni, akkor kiválóan segíthet képet alkotni a piacról is.

1. Termék életgörbe
Termék életgörbe a termék értékesítését az idő függvényében leíró görbe. Az életgörbe egyes szakaszaiban más és más jellemzői vannak a termék fogyasztóinak, versenytársainak, és az alkalmazandó marketing-mix-nek. Jól lehet, a termék életgörbe marketing eszköztárhoz tartozik. De megfelelő következtetéseket lehet levonni belőle a piac állapotáról is.

A termék életgörbe szakaszai a következők:

- Bevezetés: innovátorok vásárolják, kevés versenytárs van a piacon. -> A piac fellendülőben lehet, ha megfelelően nagy a piac és az van igazolt tapasztalat arról, hogy a megoldás, amit az ügyfél problémájára kínálunk valóban jó)
- Növekedés: korai elfogadók vásárolják, növekszik a versenytársak száma. -> Itt már valószínű, hogy a piac fellendül. Már tudják a fogyasztók, hogy van megoldás, használják is, de még nincsen igazi versenytárs. Érdemes beszállni a piacra.
- Érettség: tömegpiac, kevesebb versenytárs, de azok nagyok -> Ez az a pont, amikor telítődhet a piac. És neked már nincs hely, vagy csak komoly befektetéssel tudsz érvényesülni.
- Hanyatlás: lemaradók vásárolják, csökkenő számú versenytárs -> A nevében is benne van ez egy hanyatló piac. Nézd meg a potenciális versenytársak számát és a SOM piac méretét. ( A SOM piac mértről "Mekkora potenciál van a piacodban? Így derítsd ki! TAM – SAM – SOM" című írásokból tájékozódhatsz)

2. Rogers-féle termék elfogadási görbe:

Azt mutatja meg milyen gyorsan - milyen százalékban vásárolnak az ügyfelek az idő függvényében.
Ezek szerint az elfogadás sorrendjében az alábbi százalékokban vannak a fogyasztók:

- újítók (innovátorok) 2,5%
- korai vásárlók (korai elfogadók) 13,5%
- korai többség 36%
- késői többség 36%
- lemaradók 16%

rogers_gorbe.png

Kép forrása: http://skillisland.blogspot.com

Hangsúlyozom, a termék életgörbe és a Rogers-féle görbét nem szükséges szó szerint venni. ( pl nem feltétlen kell százalékokat számolni. A gondolkozás mód alkalmazása és a saját helyzetedre való adaptálása a fontos!

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatoscegvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr914278095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében. Üzleti terv sablon, tippek, trükkök tanácsok üzleti terv készítése és üzleti tervezés területén.

Címkék

banki hitel (1) befektető (1) befektetői prezentáció (1) befektetői üzleti terv (2) cápák között (1) célcsoport (6) célcsoport szegmentáció (4) COVID19 újratervezés (1) családi vállalkozás (1) családi vállalkozások (1) dale carnegie (1) értékesítés (3) értékesítési terv (3) Export (1) Export képesség (1) gazdasági válság (1) generációváltás (1) GINOP-5.1.10-17 (3) GINOP-5.1.9-17 (3) GINOP-5.2.7-17 (3) ginop-pályázat (2) ginop fiatalok vállalkozóvá válása (2) Ginop Plusz 1.2.1 – 21 (1) Hendrich Balázst (1) HEPA (1) infrastruktúra (1) innováció (2) innovációs fórum (1) kiszervezés (1) KKV (1) kockázat elemzés (1) konfliktus kezelés (1) Korona vírus újratervezés (3) külpiaci megjelenés (1) Külpiacralépés (1) Lean módszertan (1) Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (1) mérföldkövek (2) mérőszámok (1) MFB Generációváltási Tőkeprogram (1) MVP (2) online piackutatás (4) piaci trendek (3) piackutatás (8) piackutatási módszerek (6) PRRR ciklus (1) stafétabot átadás (1) startup (3) stratégia (1) stratégia alkotás (1) stratégia írás (1) stratégia készítés (1) SWOT (1) TAM SAM SOM (1) trendek (1) tudatos cégvezetés (10) újratervezés (2) utódlási terv (1) üzleti hatékonyság (1) üzleti modell (4) üzleti stratégia (10) üzleti terv (26) üzleti tervezés (19) üzleti terv befektető meggyőzéséhez (1) üzleti terv készítés (21) üzleti terv minta (9) Üzleti terv sablon (7) validálás (1) vállalkozás fejlesztés (1) vállalkozói banki hitel (1) vállalkozói mentorálás (5) veresenytárs (1) versenytárselemzés (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása