Amikor vállalkozásod jövőjéről gondolkozol érdemes tisztában lenni, hogy mekkora piacra fogsz belépni. Ezt meg meg lehet határozni a piaci szereplők darabszáma alapján, a piac árbevételé szerint, a vásárlók/felhasználók számával. A hármas tagolás (TAM-SAM-SOM) segít fókuszálni a piacméret meghatározásában.
Ezen a területen a számokban nem kell nagyon pontosnak lenniük, elég a nagyságrend megfelelő meghatározása. A lényeg derüljön ki, van e egyáltalán potenciál az piacban vagy nincs? Tudok, ezen ezen a piacon annyi pénzt keresni amennyi kell ahhoz, hogy üzletileg sikeres legyek? Vagy elkalkuláltam magam és nem elég nagy a piac számomra?
Az üzleti tervezés módszertana nyújt ehhez a gondolkodáshoz olyan kapaszkodót, segítséget amelyet szeretnénk most bemutatni.
Bemutatunk a három nemzetközi rövidítést amivel gyakran lehet találkozni üzleti tervezésről szóló anyagokban és mi is szívesen hivatkozunk rá.
1. A teljes piac - TAM = Total Avaliable Market. Ide tartozik mindenki, aki egyáltalán számításba vehető, mint vevő.
2. Az ideális piac - SAM = Serviceable Available Market. Ez a potenciális piac. Mikor ezen járatod az agyad, erre a kérdésre adott válasz segíthet: Kik veszik (vagy fogják) igénybe venni terméked/szolgáltatásod?
3. A reális piac. - SOM = Share Of Market. A legfontosabb kérdés, mekkora azoknak a száma, akikre tényleges vevőként számítasz?
Íme egy ábra amely ennek a hármasnak egymáshoz való viszonyát mutatja be.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?
KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!
Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.