Töprengj el, Ash Maurya lean üzleti terv szakértő felvetésén: 10 új termékből 9 azért bukik meg, mert rossz terméket fejlesztettek ki, azaz nem olyan terméket, amelyet a piac tényleg igényelt és megvett volna.” Nos, a felvetés induló vállalkozások vagy új üzleti elképzelést megvalósító már működő vállalkozások estén épp úgy igaz, mint startup vállalkozások tekintetében. Az üzleti sikerhez ismerni kell a piacot és a piaci szereplőket.
Ha vállalkozást tervezünk indítani, legyen az startup vagy hagyományos induló cég vagy már meglévő vállalkozás, ami valami újban kezd, fontos, hogy végezzen piackutatást. Vagyis valós viszonyok között, hús – vér piaci szereplőktől gyűjtsön be olyan információt, ami alkalmas az ötletek visszaigazolásra. Derüljön ki életképes ezen az üzleti elképzelés.
Mielőtt komoly költségekbe vered magad ötleted megvalósításával kapcsolatban, gondold végig a következőket:
1. Valóban létező vevői igényt elégít ki az ötleted?
2. Valóban különleges a kínálatod?
3. Valóban lesz megfelelő bevételed?
Nézzük meg a felvetett kérdéseket egy kicsit közelebbről egyesével.
Valóban létező vevői igényt elégít ki az ötlet?
Valóban létezik a megcélzott vásárlói réteg (célcsoport) ? Tényleg azok lesznek a vevők, akire előzetesen gondoltál? Vizsgáld meg milyen csoportokba (szegmensekbe) tartoznak azok, akikre számítasz. Az üzleti ötleted lényeges szempontjai szerint végezd el a szegmentálást - pl. társadalmi helyzet, lakhely, nem, életkor, Mik a döntési szempontjaik? Milyen tekintetben van ténylegesen hiányuk? Milyen olyan vágyaik vannak, amire az ötleted megoldást jelent?
Ezeknek az információknak az összegyűjtésével meg tudod alkotni a célcsoport profilját (ügyfél personát).
Valóban különleges a kínálatod?
Tudd meg, a potenciális ügyfeleid jelenleg milyen megoldásokat használnak és kedvelnek, mennyire elégedettek a versenytársak kínálatával. Alaposan mérd fel a versenytársakat! Tudd meg, mit kínálnak pontosan, miben jobbak vagy rosszabbak nálad. Mérd fel a versenyelőnyöd. Mivel tudod magadhoz vonzani a vevőket?
Egy ilyen vizsgálódás során rengeteg dolgot meg lehet tudni az iparág működéséről. Ne csak azt csekkold, hogy valóban a Te termékedre/szolgáltatásodra tartanak igényt a vevők, hanem azt is, hogy valóban van e az ötletedben olyan plusz amivel a versenytársak elé tudsz kerülni.
Valóban lesz megfelelő bevételed?
Ki kell deríteni valóban hajlandók e fizetni az emberek a termékedért/szolgáltatásodért. És ami még fontos, ha hajlandók fizetni érte, akkor mennyit fizetnének? Egyszeri vagy rendszeres költésről van szó?
A piackutatás módszerei
Tapasztalataink alapján a következő piackutatási módszereket ajánljuk:
- Személyes megkérdezéssel, felméred a vevők tapasztalatit és igényeit a korábbi megoldásokkal kapcsolatban. Lehetőséged lesz megismerni a célpiacod, a tipikus vevőket és a versenytársak kínálatát. Fontos! A személyes megkérdezés minden esetben a múlt és jelenlegi tapasztalatokra kérdez rá, és nem a konkrét ötlet véleményezésre vagy elfogadásra irányul.
- Kipróbálás és elővétel, ezzel a módszerrel nagyon hatékonyan lehet mérni a termékkel/szolgáltatással kapcsolatos gyakorlati tapasztalatokat. Hatékonyan lehet begyűjteni a véleményeket és visszajelzéseket, jól mutatja a fizetési hajlandóságot. A kipróbálás és az elővétel a személyes megkérdezéssel ellentétben már a jövőre vonatkozik és kapcsolódik a megoldásunkhoz.
- Online piackutatás, talán ez a legkönnyebben elvégezhető. Ezzel a módszerrel felderítheted a piac méretét, megismerheted a piaci trendeket, hasznos dolgokat tudhatsz meg a versenytársakról.
A piac, célcsoport sajátosságai szerint lehetnek egyéb piackutatási módszerek is, amit fentebb írtunk ne sorvezetőnek, hanem gondolatébresztőnek tekintsétek. A megfelelő piackutatási forma használatának eldöntésénél mindig a saját üzleti ötletedre, és piacodra, közönségedre gondolj!
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?
KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!
Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.