Az ültei terved már válasz ad a kinek, mit hol kérdésre? Akkor most jön az a kérdés, hogy milyen tevékenységet kell megszervezned és mit kiszervezned.
A beszállítók és partnerek kiválasztásának folyamatát két oldalról szükséges megvizsgálni. Az egyik oldal a tervezés, vagyis miért és milyen célra választok beszállítót. A másik a beszállító és partner kiválasztásának módszertani folyamata. (Milyen módszer alapján kutassam fel őket és hogyan válasszam ki) Mivel Mi üzleti tervezéssel foglalkozunk és ehhez próbálunk hétről hétre segítséget nyújtani írásainkkal, a tervezési szakaszban vizsgáljuk a beszállító és partner kiválasztásának kérdéskörét.
Mi a beszállítói és partneri kapcsolatok lényege?
A cégek több okból alakítanak ki partneri és beszállítói kapcsolatokat. Manapság az erőforrások optimalizálása már alapvető dolog, így sok céges folyamatot nem tartanak a cégen belül. Nem feltétlen kell saját marketingest alkalmazni, nem feltétlen kell saját gyártósort üzemeltetni. Kereskedő cég esetében ez picit máshogy néz ki, ugyanis sokszor egyértelműbb milyen beszállítókat - partnereket kell keresni, hiszen a tevékenység elválaszthatatlan része, megállapodni egy beszállítóval. Ez esetben a kiválasztás módszertani folyamatokat kell jól megválasztani.
Tehát a (nem kereskedő cégek) azért alakítanak ki beszállítói partneri kapcsolatot, hogy optimalizálják a működést, csökkentség a kockázatot, vagy erőforrást szervezzenek.
Partneri - beszállítói kapcsolatok négy státuszba sorolhatóak
1. Stratégiai szövetség: nem versenytársak között
2. Stratégiai partnerség: versenytársak között
3. Vegyesvállalatok: új üzletágak kifejlesztésre
4. Vevői - beszállítói kapcsolatok: a zavartalan utánpótlás ellátásra
A kis és közepes vállalkozásokra leginkább az 1. és 4. státusz a jellemző
Az alábbiakban a 4. esettel fogunk foglalkozni.
Milyen tevékenységeket kell cégen belül tartani és melyeket kell kiszervezni? (partnereknek - beszállítóknak)
Ezek a kérdések csak az után lesznek relevánsak, ha már tudod, kinek, mit, hol fogsz értékesíteni. Ha ezek megvannak, azt kell végiggondolni, hogyan fogod mindez ezt megvalósítani - hogyan fog működni a vállalkozás/hogyan fog megvalósulni az új üzleti elképzelés. Ezeket gondold végig:
- kivel,
- mit,
- milyen eszközökkel szeretnél megcsinálni.
Milyen tevékenységet tarts házon belül, és milyet szervezz ki?
Gondold végig, milyen tevékenységek szükségesek ahhoz, hogy vevőid vagy felhasználóid igényeit az elképzeld módon kiszolgáld és vállalkozásod elérje céljait.
Csinálj egy listát azokról az alaptevékenységekről amelyeket magad is el tudsz látni és melyeket szükséges kiszervezni belső erőforrás és vagy képesség hiányában. Ezt csak akkor tudod megtenni, ha tisztában vagy azzal milyen erőforrásokkal, kapacitásokkal, eszközökkel és szakemberekkel rendelkezel.
Egy vállalkozás vagy egy új üzleti ötlet indításánál azokat a tevékenységeket érdemes kiszervezned, amelyekre nem vagy felkészülve, vagy nincsen meg hozzá a megfelelő eszközöd és vagy elegendő tapasztalatod.
Induló vállalkozás esetén ezeket a tevékenységeket szokták gyakran kiszervezni:
- könyvelés
- szabadalmi ügyintézés
- IT rendszer fejlesztés - üzemeltetés
- weboldallal és online marketinggel kapcsolatos dolgok
- termékfejlesztés, prototípus gyártás
Vezérlő szempont a kiszervezésnél, hogy a kiszervezett tevékenység akadályozza a vállalkozást, hanem megfelelően támogassa és kiegészítse az alaptevékenységet. Csak olyat szervezz ki amire tényleg nincsen kapacitásod. Figyelj az üzleti titok megtartására.
Kiszervezés sikere ezeken a tényezőkön alapszik
Aki üzleti tervet készít annak tisztában kell lennie azzal milyen iparágba kíván belépni vagy milyen iparágban működik a cége. Ha ez megvan, akkor jó tisztában lenni azzal mik az iparág sikertényezői. Vedd számba milyen alapvető tényezők függ a vállalkozásod sikere az adott iparágban. (Ha ehhez szükséged van segítségre olvasd el ezt az írásunkat HOGY KÉSZÍTS PIACI TREND ELEMZÉST AZ ÜZLETI TERVEZÉS SORÁN?)
Ilyen tényezők lehetnek:
- helyszín
- iparági trendek
- innovációk
- kritikus erőforrások feletti rendelkezés
Sikertényező volt az óragyártásnál a pontosság a híres svájci órák. Manapság az iparág változik, a forma, a desig a siker záloga.
Érdemes végiggondolni, mennyire növelhető a kapacitási képesség. Vagyis szakkifejezéssel élve mennyire skálázható a vállalkozás. Ez pedig a következőktől függ:
- Mennyire tudod bővíteni a kapacitást. Képes vagy a elegendő számú és megfelelő képességű szakembert felvenni, van e ehhez elég területed? (Akiket felveszel elférnek majd a jelenlegi telephelyeden?)
- Felkészültél a kiszervezésre? (belföldön vagy külföldön)
- Tényleg akarsz növekedni? Megvan benne és a csapatodban a növekedési ambíció?
Lényeg, hogy az üzleti tervezés során, amikor a vállalkozás vagy új üzleti elképzelés működtetéséről gondolkozol, vedd számításba ki, mit, és hogyan fog csinálni. Ha nincsen meg minden erőforrásod és képességed, szerezd be kívülről. De ezt minden tudatosan, és átgondold módon tedd. Ha nem így csinálod idő és pénz pazarlás lesz a vége. És ha nagyon profi akarsz lenni akkor a mindezekhez mérőszámokat és mérföldköveket is rendelsz.
( Ha ez ügyben segítségre szorulsz akkor mérőszámok tekintetében olvas el INNEN TUDOD, HOGY JÓL HALADSZ AZ ÜZLETI TERVED MEGVALÓSÍTÁSÁBAN c. írásunkat. Ha a mérföldkövek témában informálódnál akkor pedig ez a cikkünk fog segíteni MÉRFÖLDKÖVEK JELENTŐSÉGE AZ ÜZLETI TERVBEN.
VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?
KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!
Írj nekünk az uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.