Az utóbbi évtizedekben ez a 3. nagy gazdasági válság. Cikksorozatunkban azokról a vállalkozókról írunk akik újratervezést hajtottak végre a COVID 19 miatt.
Dotcom lufi, 2008-as gazdasági válság, Covid 19. A utóbbi évtizedek gazdasági válságai. Rengeteg csődbement vállalkozás, rengeteg ígéretes ötlet esett áldozatul ezeknek hirtelen jött gazdasági kríziseknek.
Darwin óta tudjuk, hogy a különböző helyzetekhez való gyors alkalmazkodás a siker – a túlélés kulcsa. A gazdasági életben is az képes életben maradni aki gyorsan alkalmazkodik. Nincsen ez másként a COVID 19 más néven Korona vírus járvány idején sem.
Régóta terveztük, hogy készítünk egy cikket az üzleti modellekről. A járványhelyzet kapcsán ismét előjött a téma. Cikksorozatunkban olyan vállalkozásokat mutatunk be üzleti tervezés szempontjából akik a járvány hatására újra alkották cégük üzleti modelljét.
Gyors tervezésüknek köszönhetően jelenleg is működnek és jó esélyük van a járvány elvonultával is a bevétel termelésre.
Mi az üzleti modell és mi a jelentősége az üzleti tervezés szempontjából?
Üzleti modell:
Az üzleti modell megmutatja,hogyan fog működni a vállalkozás. Minden vállalkozás – cég bizonyos építő elemek mentén működik. Nyugodtan nevezheted gazdasági kirakósnak is.
Képzelj el egy puzzlét ami egy lovat ábrázol. A lónak van feje, lába, teste stb. A ló alakja sok kis puzzle darabból áll és a kirakás közben Te is próbálod ezeket egységeket sok kis darabból összerakni, hogy a végén összeálljon a kirakósod.
Az üzlet puzzlé-jának alkotóelemei az alábbiak:
Forrás: Üzleti modell építés kézikönyve
Ezeket az elemeket kell jól összepasszintani, hogy a végén meglegyen a „big picture”.
Üzleti terv:
A megvan a „big picture” tehát tudjuk, hogyan működne az üzleti elképzelés valóságban akkor már csak a dolgok mélyére kell nézni. Ebben segít az üzleti terv. Amely megmutatja, hogy az adott elképzelés hogyan valósulhat meg. Miket és hogyan kell csinálni annak érdekében, hogy az üzleti modell elemei megfelelően működés mellett elérjék az üzleti várakozásokat.
Ilyen kérdésre kell válasz adni a tervnek:
- Elég nagy a célpiac?
- Kik nyújtanak olyan vagy hasonló értékajánlatot mint én?
- Hogyan és milyen üzenetekkel kommunikáljak a vevőkkel?
- Kik legyenek a csapatban?
- Milyen módszerrel árazzak?
- Mennyiért adjam a termékem / szolgáltatásom?
- Miből mennyit kell eladnom hogy pénzemnél legyek.
Milyen változásokat hozhat a Koronavírus a vállalkozok üzleti modelljében?
Alapvetően az üzleti modellben – tervben négy nagy egységet tudunk elkülöníteni:
- Piacról szóló egység (piaci trendek, piac helyzete, versenytársak, termékek – szolgáltatások ismertetése)
- Marketingről és értékesítésről szóló egység ( Kik az ügyfelek, hogyan kommunikáljunk velük, hogyan pozicionáljuk magunkat, milyen értékesítési csatornát válasszunk, milyen árstratégiát válasszunk, milyen értékesítési tervünk legyen)
- Működésről szóló egység ( Milyen technológia, folyamat, milyen humán kapacitás szükséges, milyen alapanyagok – tudás szüksége, milyen partnerek – beszállítók kellenek a működéshez)
- Pénzügyekről szóló egység (bevételek, kiadások)
Cikksorozatunkban arról szól, hogy azok az általunk bemutatott vállalkozások hol és milyen módon változtattak az üzleti modelljükön.
Üzenet egy újratervezőtől, egy sikeres túlélőtől
A sorozat első részében a Bondonier Csokoládé Manufaktúra újragondolt üzleti modelljét fogjuk bemutatni. Csomor Támás tulajdonos a Hello Biznisz cikkében a vírus miatt nehéz helyzetben került vállalkozóknak ezt üzente:
„Nem szabad a csodára, a külső segítségre várni, mert vevők és forgalom nélkül nem lehet hónapokig megtartani egy csapatot, fenntartani az üzletet. Vagy bezár az ember, vagy belekezd valami másba. Szerintem hamar lépni és váltani kell, a flancos dolgokat elhagyva valami egyszerűre kell fókuszálni.”
Az első újragondolt modellt hamarosan bemutatjuk. Maradjatok velünk....
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal