Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében.

Eredményes üzleti terv prezentáció 10 percben
Így prezentáld üzleti terved befektetők számára.

Befektetők előtt sokszor csak 10 perced van üzleti elképzeléseid bemutatására. Elmondunk 10 tanácsot, amelyekkel sikeresen veheted ezt az akadályt.

uzleti-terv-prezentacio.jpg

Kezdésnek rögtön egy beugratós kérdés.

Mivel kezdődik a felkészülés a befektetői prezentációra? 

  1. A PPT/perzi prezentáció megírásával
  2. A PPT/perzi szövegének megírásával
  3. Az egyszerűsített üzleti terv/ one page elkészítésével. 

A helyes válasz persze a C.

Kicsit járjuk ezt most körbe.
 
Szánj időt az egyszerűsített üzleti terv/ one page elkészítésre. Ez a rész két dolog miatt fontos: 

  1. Az egyszerűsített üzleti terv főbb részei/ one page-ban leírtak pontosan azok, amik a befektetőt figyelmét leginkább felkeltik. 
  2.  Ha az 1-es pont alapján állítod össze a prezentációt, akkor egészen biztosan szakszerűen végig tudod gondolni a mondanivalódat és az üzleti terved és a prezentációd tökéletes összhangban lesz. 

Tipp: Az első befektetői találkozásnál az legfontosabb cél, hogy biztosítsd a helyed a következő találkozóra! A befektetők nem (vagy nagyon ritkán) döntenek egy találkozó után a befektetésről. Fokozatosan ismerik meg az üzleti ötletet, a csapatot, és a piacot. Fokozottan igaz ez, ha nem szakmai befektetőről van szó.

Mi várható egy sikeres prezentáció után? 

Az biztos nem, hogy diktáld a bankszámla számod ahova utalhatják pénzt! :)

Ellenben ha sikerült felkelteni a befektető figyelmét azzal, hogy ígéretes az ötleted (a piac megfelelően nagy, valós a probléma, amit az ötlet megkíván oldani) és jó csapatod, akikkel megvalósítod, akkor vélhetőleg a hallgatóság a prezentáció után kérni fogja a vezetői összefoglalót és/vagy az alaposan végiggondolt és felépített üzleti tervet. Ezért is fontos, hogy a kettő között teljes összhang legyen.

Az alábbiakban bemutatjuk azokat a részeket, amiket mindenképpen érdemes betenni egy befektetőknek készített prezentációba. (Megjegyzem, ezt használhatják azok is, akik cégen belül akarják meggyőzni a döntéshozókat ötletükben rejlő potenciálról. ) 

10 pont, amire figyelj a befektetőknek szóló prezentációban 


1. A probléma: Kezdj röviden egy érdekes sztorival ami az üzleti ötletedhez kapcsolódik. Biztosan sokszor hallottad már, hogy a story telling milyen fontos és valóban az. Egy jó tanács ehhez:

Érdemes olyan történetet mesélned, ami valamilyen megfigyeléseden vagy tapasztalatodon alapszik. És ezt ez elején el is kell mondani. „Amikor web fejlesztő ként dolgoztam és honlapokat csináltunk, észrevettem, hogy……Úgy gondolom ez…….megoldást kínál a problémára, javítja a folyamatot.” Fontos, hogy a történetből egyértelműen derüljön ki, a piaci igény – probléma. 

2. A megoldásod a problémára: Mutasd be, mi az, ami egyedivé teszi a terméked – szolgáltatásod. Majd utalj az előző diában felvetett problémára. Nagyon fontos, hogy az üzleti elképzelés összefüggései világosak legyenek. (probléma és megoldásom rá). Legyél tömör és rövid, de főleg mindenki számára érthető. Könnyen lehet, hogy olyanok ülnek veled szemben, akik nem járatosak a szakterületeden. Kerüld ezért a szakkifejezések, egyezményes iparági rövidítések használatát, mert nem biztos, hogy érteni fogják.

3. A célpiac: Tilos a "mindenki" szó használata, amikor a célpiacról és a potenciális vevőkről beszélsz. Legyél reális akkor, amikor a célpiacot mutatod be és használd a TAM, SAM, SOM, módszert a piaci azonosításakor és  méretének megbecsülésére. 

4. "Hogyan lesz bevétel" avagy üzleti modell ismertetése: Ez egy sarkalatos pont, hiszen üzletről van szó. Azt kell bemutatni, hogyan fog a vállalkozás pénzt termelni. Konkrétumokat kell mondani a termékkel – szolgáltatással és azok áraival kapcsolatban. Szerencsés, ha a mondandód végén röviden ismét utalsz a problémára, amit az első dián felvetettél. 

5. Marketing és értékesítési stratégia: A dián csak a legfontosabbakra koncentrálj, de legyen érzékelhető a hallgatóság számára, hogy ezt a részt is jól végiggondoltad. Koncentrálj az alábbi három kérdéskörre.

  • Hogyan fogod megszólítani az ügyfeleket (milyen csatornán)?
  • Mennyibe fog ez kerülni?
  • Mi számít sikernek a marketingben (melyek a marketing és értékesítés azon mérőszámai amelyek a valódi üzleti sikerre utalnak)?

Magyarul ki kell számítani a ügyfélszerzés költségeit az üzleti tervben és ennek a lényegét itt be kell mutatni. 

6. A csapat: Lehet, hogy furcsán hangzik, de a befektetők a legtöbb esetben a következő sorrendben és prioritásban gondolkoznak a befektetésről.

  1. Milyen a csapat?
  2. Milyen a piac?
  3. Milyen a termék – szolgáltatás – ötlet? 

Vagyis általában a befektetők először az emberekbe, másodsorban pedig a piacba, harmadsorban pedig az ötletbe fektetnek be.

Tehát a csapat részre érdemes időt szentelni. Ki és miért van benne a csapatban. Érdemes azt is elmondani (ha van ilyen) milyen készség – képesség hiányzik a csapatból. Olyan nincs, hogy Te egy személyben mindent tudsz - ezt senki nem fogja komolyan venni. 

7. Pénzügyi előrejelzések: A pénzügyi terv lényegében egy több soros excel tábla, melyben a vállalkozás összegzi (várható) bevételeit és kiadásait, majd megfelelő módszerrel kiszámítja az eredményt és a profitot. Természetesen ez utóbbi érdekli a legjobban azt, aki befektet. Tehát, a prezentáció pénzügyi részében a reálisan megbecsült a nyereségről és a haszonkulcsról érdemes beszélni.

Akármennyire is szeretnél vonzó befektetési célpont lenni, nagyon fontos, hogy ne becsüld túl a nyereséget. A 20-30%-os profit az indulás első éveiben igen jó eredménynek számít bármely iparágban…..ezzel a rutinos befektetők is tisztában vannak, nem kell feleslegesen vakítani.

8. Versenytársak bemutatása: Ez is egy hangsúlyos része az üzleti tervnek és a prezentációnak, ami a terven alapszik. Tapasztalataink szerint sokan elbagatellizálják ezt a részt, ami komoly hiba. Ennek a résznek a lényege, hogy kiemeljük a versenytársakkal szembeni értékajánlatunkat, ha ezt a diát egy versenytárs elemzőtáblázatban  prezentáljuk. Így könnyen áttekinthető a versenyelőnyöd. 

9. Mérföldkövek: Az üzleti tervben több fajta mérföldkövet használunk. A befektetői prezentációban, érdemes az értékesítési mérföldkövekkel (melyik évben/negyed évben hogyan alakulnak az eladások) , és a stratégiai mérföldkövekkel foglalkozni (melyik évben/melyik negyedévben hogyan halad a cég - ötlet a végső célja felé).

10. Mennyi pénzre van szükséged? 

Némileg másképp kell ezt tálalni ha induló vagy ha működő vállalkozásról van szó.

A. Induló vállalkozás: Pontosan mondd meg mennyi pénzre lenne szükséged és azt mire költenéd el. Majd mutasd be ez a pénzt milyen fejlettségi szintre - mérföldkőhöz juttathatja el a vállalkozást. 

B. Ha már működő vállalkozásba szeretnél tőkét bevonni, akkor mutasd be mennyi pénzt fektettél már be, kinek, milyenek a tulajdonosi arányok, és mennyi pénzt kell, ahhoz tovább tudj lépni a következő szintre (és tisztázd, hogy pontosan melyik ez a szint). Ha több finanszírozási forduló szükséges, akkor azt itt jelezd. Térj ki rá, hogy miért gondolod alkalmasnak a csapatot arra, hogy megfelelően kezelje a növekedés érdekében tett befektetést. 

Viszont akár A. vagy B. eset áll fent, az fontos, hogy mond el a befektetőnek

  • Mennyire pénzre van szükség?
  • Miért van szükség a pénzre? 
  • Mire használják fel a pénzt?
  • Mi lesz tőkebevonás által elérhető eredmény?

Enélkül nem fognak megnyílni a források.

10+1 . A kilépési stratégia (Exit Stratégia) : Ha nagy összegű befektetésre van szükséged (mondjuk 100 millió forint felett), akkor érdemes felvázolni a kilépési stratégiát. Ha a vállalkozás start up jellegű a befektetők (és általában az alapítók is) azért hozzák létre a céget, hogy ötletük által megoldjanak egy problémát (esetleg felépítsenek egy piacot) és miután az cég befutott és a befektetett tőke sokszorosát képes visszahozni, általában eladják azt egy nagyobb piaci szereplőnek. Az ilyen exittel a céget megvásárló befektető piacot vehet magának, vagy innovációt ( így nem neki kell ezzel éveket eltölteni és kezdeti magasabb kockázatot sem ő vállalja).

Ha mindezekre magabiztos, megalapozott válaszaid vannak - ne felejtsd el a prezentáció végén bele is kérdezhetnek az egyes részekbe - akkor megkezdheted a befektetői prezentáció tényleges tartalmi és formai kialakítását. 

Sok sikert kívánunk ehhez!
 

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatoscegvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr415299626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében. Üzleti terv sablon, tippek, trükkök tanácsok üzleti terv készítése és üzleti tervezés területén.

Címkék

banki hitel (1) befektető (1) befektetői prezentáció (1) befektetői üzleti terv (2) cápák között (1) célcsoport (6) célcsoport szegmentáció (4) COVID19 újratervezés (1) családi vállalkozás (1) családi vállalkozások (1) dale carnegie (1) értékesítés (3) értékesítési terv (3) Export (1) Export képesség (1) gazdasági válság (1) generációváltás (1) GINOP-5.1.10-17 (3) GINOP-5.1.9-17 (3) GINOP-5.2.7-17 (3) ginop-pályázat (2) ginop fiatalok vállalkozóvá válása (2) Ginop Plusz 1.2.1 – 21 (1) Hendrich Balázst (1) HEPA (1) infrastruktúra (1) innováció (2) innovációs fórum (1) kiszervezés (1) KKV (1) kockázat elemzés (1) konfliktus kezelés (1) Korona vírus újratervezés (3) külpiaci megjelenés (1) Külpiacralépés (1) Lean módszertan (1) Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (1) mérföldkövek (2) mérőszámok (1) MFB Generációváltási Tőkeprogram (1) MVP (2) online piackutatás (4) piaci trendek (3) piackutatás (8) piackutatási módszerek (6) PRRR ciklus (1) stafétabot átadás (1) startup (3) stratégia (1) stratégia alkotás (1) stratégia írás (1) stratégia készítés (1) SWOT (1) TAM SAM SOM (1) trendek (1) tudatos cégvezetés (10) újratervezés (2) utódlási terv (1) üzleti hatékonyság (1) üzleti modell (4) üzleti stratégia (10) üzleti terv (26) üzleti tervezés (19) üzleti terv befektető meggyőzéséhez (1) üzleti terv készítés (21) üzleti terv minta (9) Üzleti terv sablon (7) validálás (1) vállalkozás fejlesztés (1) vállalkozói banki hitel (1) vállalkozói mentorálás (5) veresenytárs (1) versenytárselemzés (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása