Az „élő" üzleti terv két legfőbb ismérve, hogy tartalmaz mérföldköveket és mérőszámokat. Ez a két összetevő teszi lehetővé, hogy gyakorlatias tervünk legyen. Ebben az írásunkban a mérföldkövekkel foglalkozunk.
Mérföldkövek
Üzleti terv nincsen mérföldkövek nélkül. Ugyanis az üzleti terv nem egy olyan dokumentum, amit ha elkészítettünk, akkor már hátra is lehet dőlni. Az „élő” üzleti terv egyik ismérve, hogy a benne leírtakhoz mérföldköveket is rendelünk.
A mérföldkövek segítségével a felelősségi körök és eredmények nyomon követhetők, valamint ezek mentén lehet felülvizsgálni a tervet. Szükséged van operatív lépésekre, annak érdekében, hogy végre tudd hajtani a stratégiádat, így szükséged lesz mérföldkövekre, aminek segítségével végre tudod hajtani az operatív tervedet.
Tehát az operatív tervek és mérföldkövek segítik azt, hogy stratégiád megvalósulhasson. Készítsz listát a mérföldkövekről kategorizálva. Ne csak azt tudd, mit csinálsz, vagy mit akarsz elérni, hanem azt is, hogy mikor csinálod.
A mérföldkövek listája tulajdonképpen egy táblázat. Érdemes vezetni például, mikor indul élesben a vállalkozás, mikor van az üzleti terv első felülvizsgálata, mikor indítok hirdetési kampányokat, mikorra legyen kész a céges weboldal stb.
Tulajdonképpen a mérföldkövek ilyen fajta értelmezésével az üzleti tervet operatív lépésekre lehet bontani. Amely, konkrét feltételekkel, valós költségvetéssel, határidővel és irányítási feladatokkal rendelkezik.
A mérföldkövek táblázatba érdemes a következő adatokat felvezetni:
- mérföldkő megnevezése
- kezdete
- vége
- felelőse (ha egyéni vállalkozó vagy akkor pl. az alvállalkozód is lehet ilyen személy)
- költségvetése
- sikeresség mutatószámai
Fontos, hogy a mérföldkövekkel és azok jelentőségével a vállalkozás összes dolgozója (ha egyéni vállalkozásról van szó, akkor az esetleges kulcsbeszállítók) tisztában legyenek.
Ugyanis nekik is tisztán kell látni, hogy a vállalkozás követi az üzleti tervet, nyomon követi az eseményeket. Ha nem követed nyomon a tervet, akkor nem is tudod megvalósítani.
Javasolt mérföldkő kategóriák:
- stratégia
- marketing
- értékesítés
- termék / szolgáltatás fejlesztés
- beszerzés
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?
KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!
Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.