Ginop Plusz 1.2.1 – 21 pályázat keretében jelentős támogatás szerezhető hazai KKV-k számára az üzleti kihívások, modernizációhoz kötődő fejlesztésekre, vállalati innovációra. A pályázatok keretében stratégiai és vállalati pénzügyi tanácsadás is igénybe vehető.
Ebben az áttekintő cikkben a céges stratégia tervezést szeretnénk bemutatni 2 szempontból:
- mi ez?
- kinek lehet hasznos, milyen elemkből áll össze?
Ha beírod a Google keresőbe a stratégia szót vagy a stratégia tervezés szóösszetéletel számos cikk úgy fogja kezdeni, hogy a hadvidelésből származik, meg Szun - Ce és a többi.... Ami nagyon jó, ha el szeretnél mélyülni a témában. De ez a cikk most abban segít, hogy áttekintést adjon számodra a stratégia tervezésről, "eszik vagy isszák szinten" és megfelelő döntést tudj hozni Ginop Plusz 1.2.1 – 21 pályázatod beadása előtt.
Üzleti keretek küzött mi jelent a stratégia?
Az üzleti életben még a jól működő vállalkozások esetén is időnként előfordul, hogy valami miatt mást és máshogyan kell csinálni mit amit eddig megszoktunk. Ennek oka legtöbb esetben valami külső kényszer lehet,
- koronavírusjárvány,
- hanyatló - vergődő, átrendeződő piac,
- kedvezőtlen munkerő ellátás,
- éghajtlat változás,
- új versenytárs, technológia megjelenése
és még hosszan sorolhatnám. De a helyzet talán érthető. A lényeg, hogy külső helyzetek határása kell csinálni valamit különben megáll - elsorvad az egykoron szép napokat látott üzlet.
Ilyen helyzetekben a cég vezetésének kell rágni a ceruzát és kitalálni valamit,
- beruházni egy jobb technológia érdekében,
- több hozzáadott értéket teremteni képzetebb munkaerő álltal,
- bért fejleszteni a minőségi munkaerő megtartása és vagy megszerezése érdekében.
Ismerd meg a körülményeket, hogy jó stratéga váljon belőlled
Ahhoz, hogy a fenti dolgokat sikerre vigyük szükségünk van arra, hogy a teljes képet lássuk és értsük, ismerjük az üzletünk minden elemét és aspektuást. Ilyenekre gondolok mint:
- lehetőségek (ide értve a piaci trendeket is)
- erőforrásások
- adottságok
- veszélyek
- kihívások
A stratégia tervezés ezeket fogja össze ezekre a dolgokra koncentrál, azért, hogy megértsük és megtervezhessük, milyen nagyobb lépéseket kell megtenni azért, hogy a kitűzött üzleti célokat elérjük.
Pályázati üzletfejlesztés: nem csak technológiai, beruházási kérdés lehet
A Ginop Plusz 1.2.1 – 21 pályázat esetében pont arról van szó, hogy a piaci kihívásokra legyen egy legyen modernizáció - fejlesztési válasz a cégnek ls ennek meglépésére adnak most tulajdonképpen támogatást.
Ugyanakkor a döntéshozók rájöttek korábbi üzletfejlesztési pályázatok tapasztalatok alapján, hogy sokszor egy új beruházás, fejlesztés önmagában nem biztos, hogy elegendő segítség a lehetőségek jobb kihasználására. Ezért a pályázatot kiegészítették a lehetőségeket, bevezetést megtámogató tanácsadási szolgáltatások igénybe vételével is.
Ezek egyike a stratégia gondolkozás - üzleti tervezés. Ami akkor jön igazán jó ha nem csak fejleszt a cég, hanem akár a fent említett külső kényszerek miatt átalakítja szervezetét, piaci működését is. Ilyenkor jön jól a stratégia tervezés a hogyanok átgondolt megválaszolásához.
Milyen elemei vannak a stratégia tervezésnek?
1. Misszió (küldetés): Annak meghatározása amiért csinálod a vállalalkozást amit el akarsz érni a saját piacodon, saját termékeiddel, szolgáltatásaiddal. Példa: Az EU TOP 3 prémum élelmiszeripari vállalkozása közé bekerülni minőségi magyar mezőgazdasági termékek által.
2. Vízió: Többfajta megközelítésben lehet víziót alkotni de a közös bennük, hogy a vállalkozás számára valamilyen elérendő kívánatos jövőben célt fogalmaznak meg benne. Példa: Egy olyan digitalizált, automatizált modern vállalkozás, amelyik csökkenti az időjárási tényezők befolyását a minőségi mezőgazdasági termékek előállításában.
És itt meg is érkeztünk a stratégiához. Az a megoldandó feladvány, hogy megtaláljuk azokat a lépséket amelyek hozzásegítik a céget a vizió és misszió megvalósításához. Ezt a következő évek tudatos tevényeksége és nagyobb elért mérföldkövek eredményeinek összessége teszi lehetővé.
3. Célok: Ahhoz, hogy a missziót és víziót elérjük, nagyobb konkrét lépéseken keresztül vezet az út a globális cél felé. Egyszerűen és tömören fogalmazva. Célok, amelyekhez konkért eredményeket rendelünk. Ezeket a szervezet vagy annak dolgozói valósítják meg.
Példa: Ahhoz, hogy a TOP 3 kerüljünk növelni kell a termelékenységet 60%-al, és a nevekmény 40% export piacokon kell értékesítani. Első export piac amit megcélzunk a V4 országai. Ehhez a termelésnek és az értékesnek kell fejlődnie.
4. Stratégia: Azokat a célokat amiket kitűztünk magunk elé (3. pont) hogyan és milyen módón kell megvalósítani. Bontsuk tovább a példát:
A. Növelni kell a teremelési kapacitást. Hogyan és mi módon lehet? Itt van szerepe a "Ismerd meg a körülményeket, hogy jó stratéga váljon belőlled" c. pont lehetőségek, adottságok résznek. Milyen lehetőségeim vannak és azt az adott trendekkel hogyan tudom összhangba hozni.
B. Növelni és tágítani kell az értékesítési kapacitást - lehetőségeket. "Ismerd meg a körülményeket, hogy jó stratéga váljon belőlled" c. pont lehetőségek, erőforrások részeknek.
5. Üzleti terv (ennek kidolgozása már nem a szorosan vett stratégia hanem az abból levezethető, szükséges tennivalókra koncentrál ): Az ületi terv mutatja be azokat a részleteket amik ahhoz kellenek, hogy a stratégia a megvalósítás során jól és üzleti értelemben is sikeresen valósuljon meg. Pléda: Úgy döntünk, hogy a a teremélési kapacitás növekedéséhez kell egy új gép. Akkor megvizsgáljuk, hogy ez a gép mennyibe kerül és hogyan lehet ezt a gépet üzleti nyereséggel bevonni a céges körforgásba. Íme pár megvizsgálandó kérdés az üzleti terven belül: A. Terményeinkkel először a Lengyel piacon jelenjünk meg. Mekkora ez a piac? Valóban oda érdemes-e előbb menni? Milyen helyzetben van a lengyel piac, elférnek oda a Mi termékeink? Kikkel kell azon a piacon versenyezni?
6. Operatv terv (ez sem a stratégia része, hanem annak megvalósításával kapcsolatos tervezői feladat): Röviden, tömören, az üzleti tervben foglaltakat, hogyan kell akciók - tényelges üzleti lépések sorozatával megvalósítani. Példa: Ha lengyel piac akkor meg kell szervezni a logisztikát, kell indítani egy célterületi kampányt stb. Mindezt úgy, hogy elérjük az üzleti tervben fogalalt célszámokat (Pl. árbevétel) és midezt úgy, hogy az üzleti terv megvalósulása szolgálja a stratégiát.
Összefoglalva
Amiért szükség van stratégiára?
1. A világ (piac, igények, technológiák) változna és erre a cégednek regaálni kell. A nagyvállalatok erre használják a stratégiát. Ha leveszed a "humbug szűrőt" és a lényegre koncentrálsz rájössz, hogy a céged számára is hasznos, ha van egy hosszabb távú piaci stratégiád, amelyhez illeszkednek aktuális munkaterveid, erőfeszítéseid
2. Ha indulsz a Ginop Plusz 1.2.1 – 21-on és olyan fejlesztésekbe fogsz, amelyek befolyásolják céged működését, piaci jelenlétét, céljait érdemes kihasználni, hogy nagyobb léptékben végig gondold, hogy ez milyen változásokkal, kihívásokkal jár a céged szervezete és tevékenysége szintjén. A stratégiai és üzleti tervezés kivitelezéséhez nyújthat segítséget a pályázat keretében elszámolható tanácsadói szolgáltatás. Élj vele és szerezz előnyt a tudatos tervezés üzleti hasznából.
Amire szükség van a stratégia alkotáshoz
Ismerni kell a vállalkozás körülményet, azért, hogy tudj gondolkozni a stratégiai lépésekről. Ha nem ismered kívűl-belül, oda - vissza a piacot akkor nem tudsz gondokolkozni a stratégiáról.
A stratégia alkatos 4 + 2 lépésből áll:
1. Kell, hogy legyen a cégednek küldetése (Misszió)
2. Kell, hogy rendelkezzen a céged egy jövő képpel, ahova el kell jutni. ( Vízió)
3. A misszió és víizó eléréséhez nagyobb célokat, csomopontokat kell meghatározni.
4. Mindezek ismeretében lehet elkezdeni gondolkozni a stratégiáról.
Majd amitől a stratégia "élővé válik" ez a + 2:
5. Üzleti terv az ami a stratégiát működésbehozza.
6. Operatív terv ami az üzleti tervet megvalósítja. menedzsment szinten ez a legkisebb egysége a tervezésnek.
Amennyiben segtségre van szüksége a statégia alkotás - üzleti tervezés területén forduljon hozzánk bizalommal.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.