Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében.

Csokitól a pékáruig. Újratervezés vírushelyzetben

Megmutjuk, hogyan alakította át üzleti modelljét egy Bonbonier csokoládé manufaktúra a koronavírus okozta gazdasági krízis első időszakában.

chocolates-1737503_640.jpg

Cikksorozatunkban olyan vállalkozásokat mutatunk be akik gyorsan és sikeresen reagáltak a koronavírus okozta gazdasági hatásokra. Az itt bemutatott cégek újra tervezett üzleti modelljét elemezzük. A sorozat bevezető cikke elmagyarázza az üzleti modell és a válság összefüggéseit. 

Felívelő szakaszból hirtelen a mélybe. 

Csomor Tamás stratégiai tanácsadói pályát feladva lépett be a prémium csokoládé piacra üzlettársával a Bonbonier csokoládé manufaktúra nevű cégükkel 2012-ben. 

  • A cég pályája szépen ívelt felfelé:
  • Szakmai díjjak zsebeltek be.
  • Rendezvényeken, vásárokon kezdték az árusítást. Majd a Liszt Ferenc Reptéren is megjelentek (így a termék 90% a turisztikai szektorban talált gazdára).
  • Saját boltot nyitottak 2019 nyarán.

Mi történt amikor hirtelen megállt az élet megállt a gazdaság?

A hazai vírushelyzet hatásra nem volt vásároló az üzletükben, üresek lettek az utcák. Úgy kalkuláltak, hogy cégük 4-5 hónap tartalékkal rendelkezik. ( Külföldi példák szerint a vírus helyet okozta gazdasági leállás pont ennyi ideig tart. A hazai statisztikák szerint a vállalkozások zömének 2-3 hónapnyi tartaléka van). Világos, ha egy cég nem változtat üzleti modelljén akkor egy ilyen helyzetben minden tartalékát feléli, hiszen nincs bevétel a költségek maradnak. ( hitelek, bérek, bérleti díjjak stb) 

Döntési pont! Mit lehet tenni és ez milyen hatással van az üzleti modellre? 

bonbon_kiindulo_modell2.jpg

Szóval Tamás ha nem változtat az üzleti modelljén akkor két lehetősége van:

  1. Bezár
  2. Embereket küld el

Igazából a fentiek közül egyik sem tudja megoldani a problémát. Sőt kockázatos is. Ha leépítesz akkor elveszted a csapatod, ha bezársz lehet nem is tudsz majd újra nyitni. 

Az egyetlen kiút egy új út keresése!

Kiindulási helyzet: A vásárolók nem jönnek a termékért. Nem kell már a termék sem, hiszen nem bombonos időket élünk.

Lehetséges megoldás: A cég házhoz szállít, olyan terméket amire most szükség van. Vagyis megváltozik az üzleti modell értékesítési csatornája, és az értékajánlat.

A továbbiakban kiderül ezek a változások milyen egyéb elemekre gyakorolnak hatást. 

A csokinak egyenlőre annyi: Viszont a cégben megvolt – van a képesség egyéb élelmiszer ipari termékek előállításra, amire most is szükség van. Ez a pékárú. 

Nem nagy ugrás de mégis más: Ha a cég adottságait nézzük, most is az élelmiszer iparban motoroznak. Most is sütéssel foglalkoznak. Igaz, a csoki készítés és a pékárú sütés elért egymástól. De talán nem áll messze a valóságtól, hogy ezek végül is rokon szakmák – tevékenységek. 

Az üzleti modell eddigi változásai:

  • Értékajánlat: Pékárú készítés a csokis készítés helyet.
  • Csatorna: Bolt helyett webshop és kiszállítás.

Ez milyen hatást gyakorol az üzleti modellre? 

  • Kiemelt tevékenységek: Új receptúra szükséges az áru előállításhoz és ezen kívül a munkafolyamatokat is át kell szervezni. ( a képárú elkészítése azért más folyamat mint a csoki készítés) Meg kell szervezni a logisztikát. Menedzselni kell a változást. (webshop, válság marketing stb)
  • Partnerek: Szükség van olyan cégekre akik ki tudják szállítani az árút.
  • Bevételek: Vélhetően a fedezet elérése a rövid távú cél.
  • Kiadások: Csökkentett üzemmód és a váltás miatti új költségek egyensúlyban tartása.

Összességében a cég szerencsés helyzetben volt

Tamás életében már volt jelentős karrier váltás. Az Újraterveztem.hu cikkében így vélekedik erről a dologról: 

„Ha valaki képes új utakat és célokat találni, bármikor újra kezdhet, újra tervezhet mindent. Az egész azon áll vagy bukik, hogy akarja-e csinálni, vagy sem.Megvan-e benne a valódi és mély belső késztetés, sikerül-e neki elengedni a korábbi céljait, a korábban kergetett álmait? Nyilván a kényszer is nagy úr, ám nekem – nekünk – tényleg könnyű volt azonosulni az új célokkal mert egyébként is a terveink között szerepelt a pékség fejlesztése.”

Hova jutott Bonbonier az újratervezéssel? 

  • Működnek, nem kellett leépíteni.
  • Most naponta átlag 30-40 megrendelésük van. (A csúcson 60 kosarat szállított ki 3 futár) 

 

Mi mindenkit arra biztatunk aki koronavírus miatt nehéz helyzetbe került, hogy a lehető leggyorsabban tervezze újra vállalkozását. 

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatoscegvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr715684462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében. Üzleti terv sablon, tippek, trükkök tanácsok üzleti terv készítése és üzleti tervezés területén.

Címkék

banki hitel (1) befektető (1) befektetői prezentáció (1) befektetői üzleti terv (2) cápák között (1) célcsoport (6) célcsoport szegmentáció (4) COVID19 újratervezés (1) családi vállalkozás (1) családi vállalkozások (1) dale carnegie (1) értékesítés (3) értékesítési terv (3) Export (1) Export képesség (1) gazdasági válság (1) generációváltás (1) GINOP-5.1.10-17 (3) GINOP-5.1.9-17 (3) GINOP-5.2.7-17 (3) ginop-pályázat (2) ginop fiatalok vállalkozóvá válása (2) Ginop Plusz 1.2.1 – 21 (1) Hendrich Balázst (1) HEPA (1) infrastruktúra (1) innováció (2) innovációs fórum (1) kiszervezés (1) KKV (1) kockázat elemzés (1) konfliktus kezelés (1) Korona vírus újratervezés (3) külpiaci megjelenés (1) Külpiacralépés (1) Lean módszertan (1) Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (1) mérföldkövek (2) mérőszámok (1) MFB Generációváltási Tőkeprogram (1) MVP (2) online piackutatás (4) piaci trendek (3) piackutatás (8) piackutatási módszerek (6) PRRR ciklus (1) stafétabot átadás (1) startup (3) stratégia (1) stratégia alkotás (1) stratégia írás (1) stratégia készítés (1) SWOT (1) TAM SAM SOM (1) trendek (1) tudatos cégvezetés (10) újratervezés (2) utódlási terv (1) üzleti hatékonyság (1) üzleti modell (4) üzleti stratégia (10) üzleti terv (26) üzleti tervezés (19) üzleti terv befektető meggyőzéséhez (1) üzleti terv készítés (21) üzleti terv minta (9) Üzleti terv sablon (7) validálás (1) vállalkozás fejlesztés (1) vállalkozói banki hitel (1) vállalkozói mentorálás (5) veresenytárs (1) versenytárselemzés (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása