Megmutjuk, hogyan alakította át üzleti modelljét egy Bonbonier csokoládé manufaktúra a koronavírus okozta gazdasági krízis első időszakában.
Cikksorozatunkban olyan vállalkozásokat mutatunk be akik gyorsan és sikeresen reagáltak a koronavírus okozta gazdasági hatásokra. Az itt bemutatott cégek újra tervezett üzleti modelljét elemezzük. A sorozat bevezető cikke elmagyarázza az üzleti modell és a válság összefüggéseit.
Felívelő szakaszból hirtelen a mélybe.
Csomor Tamás stratégiai tanácsadói pályát feladva lépett be a prémium csokoládé piacra üzlettársával a Bonbonier csokoládé manufaktúra nevű cégükkel 2012-ben.
- A cég pályája szépen ívelt felfelé:
- Szakmai díjjak zsebeltek be.
- Rendezvényeken, vásárokon kezdték az árusítást. Majd a Liszt Ferenc Reptéren is megjelentek (így a termék 90% a turisztikai szektorban talált gazdára).
- Saját boltot nyitottak 2019 nyarán.
Mi történt amikor hirtelen megállt az élet megállt a gazdaság?
A hazai vírushelyzet hatásra nem volt vásároló az üzletükben, üresek lettek az utcák. Úgy kalkuláltak, hogy cégük 4-5 hónap tartalékkal rendelkezik. ( Külföldi példák szerint a vírus helyet okozta gazdasági leállás pont ennyi ideig tart. A hazai statisztikák szerint a vállalkozások zömének 2-3 hónapnyi tartaléka van). Világos, ha egy cég nem változtat üzleti modelljén akkor egy ilyen helyzetben minden tartalékát feléli, hiszen nincs bevétel a költségek maradnak. ( hitelek, bérek, bérleti díjjak stb)
Döntési pont! Mit lehet tenni és ez milyen hatással van az üzleti modellre?
Szóval Tamás ha nem változtat az üzleti modelljén akkor két lehetősége van:
- Bezár
- Embereket küld el
Igazából a fentiek közül egyik sem tudja megoldani a problémát. Sőt kockázatos is. Ha leépítesz akkor elveszted a csapatod, ha bezársz lehet nem is tudsz majd újra nyitni.
Az egyetlen kiút egy új út keresése!
Kiindulási helyzet: A vásárolók nem jönnek a termékért. Nem kell már a termék sem, hiszen nem bombonos időket élünk.
Lehetséges megoldás: A cég házhoz szállít, olyan terméket amire most szükség van. Vagyis megváltozik az üzleti modell értékesítési csatornája, és az értékajánlat.
A továbbiakban kiderül ezek a változások milyen egyéb elemekre gyakorolnak hatást.
A csokinak egyenlőre annyi: Viszont a cégben megvolt – van a képesség egyéb élelmiszer ipari termékek előállításra, amire most is szükség van. Ez a pékárú.
Nem nagy ugrás de mégis más: Ha a cég adottságait nézzük, most is az élelmiszer iparban motoroznak. Most is sütéssel foglalkoznak. Igaz, a csoki készítés és a pékárú sütés elért egymástól. De talán nem áll messze a valóságtól, hogy ezek végül is rokon szakmák – tevékenységek.
Az üzleti modell eddigi változásai:
- Értékajánlat: Pékárú készítés a csokis készítés helyet.
- Csatorna: Bolt helyett webshop és kiszállítás.
Ez milyen hatást gyakorol az üzleti modellre?
- Kiemelt tevékenységek: Új receptúra szükséges az áru előállításhoz és ezen kívül a munkafolyamatokat is át kell szervezni. ( a képárú elkészítése azért más folyamat mint a csoki készítés) Meg kell szervezni a logisztikát. Menedzselni kell a változást. (webshop, válság marketing stb)
- Partnerek: Szükség van olyan cégekre akik ki tudják szállítani az árút.
- Bevételek: Vélhetően a fedezet elérése a rövid távú cél.
- Kiadások: Csökkentett üzemmód és a váltás miatti új költségek egyensúlyban tartása.
Összességében a cég szerencsés helyzetben volt
Tamás életében már volt jelentős karrier váltás. Az Újraterveztem.hu cikkében így vélekedik erről a dologról:
„Ha valaki képes új utakat és célokat találni, bármikor újra kezdhet, újra tervezhet mindent. Az egész azon áll vagy bukik, hogy akarja-e csinálni, vagy sem.Megvan-e benne a valódi és mély belső késztetés, sikerül-e neki elengedni a korábbi céljait, a korábban kergetett álmait? Nyilván a kényszer is nagy úr, ám nekem – nekünk – tényleg könnyű volt azonosulni az új célokkal mert egyébként is a terveink között szerepelt a pékség fejlesztése.”
Hova jutott Bonbonier az újratervezéssel?
- Működnek, nem kellett leépíteni.
- Most naponta átlag 30-40 megrendelésük van. (A csúcson 60 kosarat szállított ki 3 futár)
Mi mindenkit arra biztatunk aki koronavírus miatt nehéz helyzetbe került, hogy a lehető leggyorsabban tervezze újra vállalkozását.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?
KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!
Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.