Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében.

Menekülj előre! Így szól a Laposa újratervezés receptje

Laposa pincészet hozzáállása az újratervezéshez példaértékű, mert a borászatok között elsőként alkalmaztak szokatlanul innovatív megoldásokat a karantén ideje alatt.

red-wine-2443699_640.jpg

Cikksorozatunkban olyan vállalkozásokat mutatunk be akik gyorsan és sikeresen reagáltak a koronavírus okozta gazdasági hatásokra. Az itt bemutatott cégek újratervezett az üzleti modelljét vesszük végig.

Vendéglátás, bor kóstolás. Röviden a Laposa üzletéről

Családi vállalkozás: 2013 óta két testvér vezet – Zsófi és Bence– édesapjuktól vették át az üzletet

Az borászathoz tartozó érdekeltségek: badacsonyi Hableány, FrissTerasz, Szőlőhegy Bisztró és a Laposa Birtok kóstoló terasz.

Ki mit csinál a vállalkozásban: Zsófi a szőlészetért és marketingért, Bence a pénzügyekért, cégvezetésért, kereskedelem és vendéglátásért felel. 

Az utóbbi évek főbb eredményei: Zsófit 2018-ban jelölték az Inspiráló nők díjra Gasztronómia kategóriában, idén pedig beválasztották Magyarország top 50 borásza közé.

A Laposát teli telibe találta a gazdasági leállása

Nézzük, meg milyen területekről van szó:

  • Bezárták az általuk működtetett vendéglátóhelyeket.
  • Le kellett mondani a fizetős rendezvényeket.
  • Természetesen a hotelekbe, vendéglátóhelyekre, exportra irányuló forgalmuk is jelentősen visszaesett.

Gazdaság a földbe áll, a borkóstoló és vendéglátás az online térbe költözik! 

A közelmúltban és talán még ma sem meglepő, hogy szinte minden esemény az online térbe költözik. A Laposa az elsők között reagáltak a vírushelyzet okozta új körülményekre. Akkor még közel sem volt egyértelmű, hogyan lehet vagy egyáltalán érdemes ezen igen csak személyes találkozásra épülő üzleti modelljüket átalakítani. 

Döntési pont! Bezárnak, és hogyan tovább? Nézzük meg az üzleti modellt 

laposa_kiindulo_modell.png

 Kiindulási helyzetkép: Nincs lehetőség megváltoztatni az értékajánlatot. Bort állítanak elő és azt adják el, saját csatornáikon keresztül B2C és B2B ügyfelek egyaránt. (borteraszra betérők, bisztróik vendégei, éttermek, boltok stb)

Megoldások, amivel átalakult az üzleti modell: 

  1. Online borkóstolók szervezése (videó) 
  2. Apukám Világa Borvacsora (live videó) 
  3. Borrendelés ajándékkártyával (webshop) 
  4. Kanapé Borász (videó) 

Jól látható, hogy a 3-as pont kivételével mind olyan bevétel szerzési lehetőség, amit eddig is csináltak (hagyományos módon, a borászat helyszínein). 

Ez milyen hatást gyakorol az üzleti modellre? 

Érdekes, hogy a Laposa esetében az értékajánlat nem változik, ugyan azt kínálják amit eddig. Viszont a megváltozott ügyfél kiszolgálási módszer miatt a következő elemi változnak meg a modellnek: 

  • Az ügyfélkapcsolat tartás: Személyes kontaktus helyett (borterasz, bisztró stb), online platform.
  • A kiemelt tevékenységek: Átalakultak, a tartalom készítés minden eddiginél fontosabb lett. (pl. a videós anyagokat ki kell találni, el kell készíteni)
  • Értékesítés módja: Az értékesítés a fizikai értékesítő helyekről áttevődött a webshop-ba. 

Hogy hajtották végre az üzleti modell változásait? 

Kreatív megoldás 

A borkóstolókat és az Apukám Világa” borvacsorát átvitték az online térbe, a következő módon: 

  1. Kitaláltak egy egyszerűsített, három fogásos menüsort, amihez elérhetővé tették a recepteket, sőt készítettek hozzá videókat is.
  2. Mindez meg lehetett rendelni a borokat is.

Így a vacsora időpontjában, amikor remélhetőleg mindenkinek az asztalán ott vannak az ételek és a behűtött borok, élőben bejelentkeznek és végigkalauzolják a vendégeket a tételeken. 

Új elemmel is bővült a program kínálat

Heti egy alkalommal ismeretterjesztő "kanapéborász" sorozatot csinálnak. Ugyanis Zsófi tavaly egy OKJ-s képzésre 760 órányi tananyagot készített el a diákjai számára. Mivel amúgy is készen állt a szakmai rész, arra gondolt, hogy megosztja a nagyközönséggel is. Ez kiváló példa arra, hogy egy cég milyen új lehetőséget tud kihozni a jelenleg rendelkezésre álló adottságaiból. Természetesen mindig rizikós az ilyen hirtelen jött ötletek elindítása, nem lehet tudni, kik nézik majd a műsor. Szakértők, lelkes amatőrök? De a visszajelzés alapján jól működik nekik ez program. 

Vásárlói igényből, piaci szolgáltatás 

De az élet is hozott számukra az új megoldásokat. Miután egy vásárló ajándékkártyát is szeretett volna küldeni a bor mellé, ezt másoknak is lehetővé tették.

Mire elég karantén intézkedés és mi lesz utána?

A Laposa testvérek igen reálisan látják a helyzetet:  „Önmagához képest persze nagyot fejlődött a webes eladás, de az arányok eltérőek, a vendéglátóhelyek, hotelek és az export kiesését nem tudja ellensúlyozni. Bence szerint ez olyan, mintha egy nemzetközi étteremlánc forgalmát összehasonlítanánk egy strandbüfével.”

Zsófi még nem látja, hogy mit hozhat a jövő. Az online programokat vélhetőleg ritkábban, de folytatni fogja, a turizmussal és exporttal kapcsolatban ugyanakkor vannak kérdőjelek. „Majd ahhoz kell alkalmazkodni, ami kialakul. Biztos, hogy lesznek pozitív és negatív hozadékai is a karanténnak.”

Zsófi üzenete a többi kisvállalkozónak

A legfontosabb átvészelni ezt az időszakot, talpon maradni és folytatni a termelést.„Mindenki nehéz helyzetben van, de nem segít az, ha kesergünk. Én is aggódom a kollégáimért, és szívszorító azt látni, hogy a szemeim előtt omlik össze minden, amiért éveken át éjt nappallá téve dolgoztunk.”A lényeg, hogy nem szabad feladni, és mivel nincsen univerzális recept, mindenkinek egyénileg kell megtalálni a megoldást. Egy biztos: nem szabad hátradőlni a kanapén és várni a csodát. „A cél a piacon maradás, ehhez kell mindent megtenni. És ha ez mégsem elég, akkor legalább tudom, hogy mindent megpróbáltunk.”

A teljes cikk ITT érhető el. 

Mi mindenkit arra biztatunk, aki koronavírus miatt nehéz helyzetbe került, hogy a lehető leggyorsabban tervezze újra vállalkozását. 

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatoscegvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr7215715650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében. Üzleti terv sablon, tippek, trükkök tanácsok üzleti terv készítése és üzleti tervezés területén.

Címkék

banki hitel (1) befektető (1) befektetői prezentáció (1) befektetői üzleti terv (2) cápák között (1) célcsoport (6) célcsoport szegmentáció (4) COVID19 újratervezés (1) családi vállalkozás (1) családi vállalkozások (1) dale carnegie (1) értékesítés (3) értékesítési terv (3) Export (1) Export képesség (1) gazdasági válság (1) generációváltás (1) GINOP-5.1.10-17 (3) GINOP-5.1.9-17 (3) GINOP-5.2.7-17 (3) ginop-pályázat (2) ginop fiatalok vállalkozóvá válása (2) Ginop Plusz 1.2.1 – 21 (1) Hendrich Balázst (1) HEPA (1) infrastruktúra (1) innováció (2) innovációs fórum (1) kiszervezés (1) KKV (1) kockázat elemzés (1) konfliktus kezelés (1) Korona vírus újratervezés (3) külpiaci megjelenés (1) Külpiacralépés (1) Lean módszertan (1) Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (1) mérföldkövek (2) mérőszámok (1) MFB Generációváltási Tőkeprogram (1) MVP (2) online piackutatás (4) piaci trendek (3) piackutatás (8) piackutatási módszerek (6) PRRR ciklus (1) stafétabot átadás (1) startup (3) stratégia (1) stratégia alkotás (1) stratégia írás (1) stratégia készítés (1) SWOT (1) TAM SAM SOM (1) trendek (1) tudatos cégvezetés (10) újratervezés (2) utódlási terv (1) üzleti hatékonyság (1) üzleti modell (4) üzleti stratégia (10) üzleti terv (26) üzleti tervezés (19) üzleti terv befektető meggyőzéséhez (1) üzleti terv készítés (21) üzleti terv minta (9) Üzleti terv sablon (7) validálás (1) vállalkozás fejlesztés (1) vállalkozói banki hitel (1) vállalkozói mentorálás (5) veresenytárs (1) versenytárselemzés (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása