Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében.

A versenytárselemzés gyakorlati haszna
Hogyan készítsünk versenytárselemzést?

Szeretnél több bevételt? Jobb piaci pozíciót? Tanulj a versenytárstól, és csináld jobban, mint Ők. Ehhez nyújt segítséget a versenytárs elemzés. Cikkünkben végigvesszük versenytárselemzés folyamatát. Gyakorlatias összehasonlítási és elemzési módszereket mutatunk be. 

Korábban arról írtunk, mik azok, amiket az online piackutatásnál meg kell vizsgálni. Ebben a bejegyzésben igyekszünk gyakorlati tanácsokat adni a versenytárs elemzés elkészítéséhez, amely az online piackutatás egyik eleme. 

versenytrats_elemzese.jpg

A versenytárselemzés a klasszikus üzleti terv elválaszthatatlan része. Nekem az üzleti tervezésen belül ez a személyes kedvencem. Gyerekkoromban mindig szerettem a detektív – nyomozós regényeket, játékokat. Felnőtt ként a munkám során a versenytárs elemzés nyújt hasonló élményt. Az üzletről – vállalkozásról való gondolkozás során össze kell rakni a „üzleti puzzle-t”.

Nem vagy egyedül a piacodon

 

A versenytárselemzés segítségével rengeteg információt lehet megtudni a piaci szereplők,

  • termékeiről – szolgáltatásairól
  • a marketing és értékesítési stratégiájukról
  • az ügyfeleikről
  • a piacon betöltött pozíciójukról 

Ezek az információk mind segítenek abban, hogy jobban átlásd a saját piaci helyzetedet és az üzleti terv további részének összeállításához is nélkülözhetetlen. A legtöbb cég piacán számos versenytárs között kell eredményesen megvalósítani üzleti elképzeléseit. Ezért a versenytárs elemzés megállapításai befolyásolják, olykor alapjaiban meghatározzák a marketingről, értékesítésről, pénzügyekről való további gondolkozásunkat.

Ne feledjük, az nem baj, ha vannak a piacon versenytársak. Inkább az okoz problémát, ha nincs róluk információnk. Manapság túlnyomórészt a versenytárs elemzést az internet segítségével végezzük. Mindegy hogy sok vagy kevés információ áll majd rendelkezésünkre a kutakodás során, a lényeg, hogy valamilyen logika szerint rendszerezzük ezeket. Nagyon fontos az áttekinthetőség és az összehasonlíthatóság. 

Mit tartalmazzon a versenytárselemzés? 

 

1. Vegyük, számba a versenytársakat

 

Ennek két módja lehet:

A. már rutinosan mozgunk a piacon és egész egyszerűen ismerjük a versenytársakat. Így könnyedén fel tudjuk sorolni őket.

B. Kevésbé ismerjük, a piacot, nem lavírozunk rajta rutinosan. Ez esetben hívjuk segítségül a Google-t. Első körben nem is kell mást tenni, mint beírni a keresőben azokat a szavakat, amelyek termékkörünkre, szolgáltatásunkra leginkább jellemzőek. Például a Tudatos Cégvezetés esetében ez lehet, üzleti tervezés, üzleti terv készítés, üzleti terv. Célszerű olyan kevésbé általános szavakat használni, amelyek szűkíthetik, pontosíthatják a találatokat.(pl. ha szálláskiadással foglalkozunk akkor ne csak azt írjuk be, hogy szállás hanem mondjuk a település/tájegység nevét vagy a szállás típusát) A kiadott keresős szavakra jött találatok között lehetnek azok a cégek, akikkel a Mi vállalkozásunk versenyezni kíván. Nézzük át a listát, a relevánsakat válogassuk ki. 

Természetesen elő fordulhat olyan is, hogy valami miatt nem érdemes az interneten keresgélni pl egy kisboltot akar nyitni az ember. Ez esetben azt a fizikai területet érdemes feltérképezni ahol tevékenységet tervezzük végezni. Vagy olyan is lehet, hogy a vállalkozást megtaláljuk a neten, de az elemzéshez szükséges információkat nem. (ilyenek lehet a például vendéglátóipari egységek)

Mi is jártunk már így, a neten összegyűjtöttük a cég listát és személyesen ellátogattunk a címekre, ahol be lehet gyűjteni az információt. 

2. Versenytárs jellege


A versenytárs egy gyűjtő kategória. Ennek megfelelően a versenytársakat több kategóriába lehet sorolni attól függően mennyire jelentek veszélyt ránk.

  • Tényleges versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon jelenleg is működnek. 
  • Potenciális versenytársak: azok, akik a közeljövőben ugyanazon a piacon meg fognak jelenni.
  • Közvetlen versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon azonos vagy hasonló termékekkel, technológiákkal jelennek meg.
  • Közvetett versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon hasonló vevői igényeket szolgálnak ki, de más technológiával.
  • Helyettesítő versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon lévő vevők hasonló igényeit másképp elégítik ki 

A jelleget leíró részből kiderül, hogy érdemes kategorizálni a versenytársakat. Ugyanis a vállalkozás környezete nem állandó. Ezek alapján lehet gondolkozni a jövőről, vagy változás esetén érdeme visszanyúlni ezekhez. És természetesen a lényeg kiderül, akik azok a szereplők, akikre tényleg odafigyelni az egyes pontban szereplő listáról. 

3. Kínálat (termék – szolgáltatás bemutatása)

 

Röviden pontokba szedve soroljuk fel a versenytársak kínálatát. Ez esetben is érdemes valami rendszert vinni a felsorolásba. Érdemes valami rendező elv alapján csoportosítani őket. 

4. Mutassuk be az előnyöket

Miben jobb, vagy több a versenytárs kínálata a miénkhez képest. (szintén röviden) 

5. Mutassuk be a hátrányokat

Miben rosszabb, vagy gyengébb a versenytárs kínálata a miénkhez képest. (szintén röviden)


Így néz ki versenytárselemző táblázat  

veresenytars_tablazat.png


Mikor feltöltötted adatokkal a táblázatot, gondold végig miket tudtál meg. Készíts szöveges összefoglalót az eredményekről, hiszen e nélkül ez csak egy adathalmaz. 

Több mint valószínű, hogy az adatgyűjtés, rendszerezés, és elemzés során lesz egy kialakult képed és információd a versenytársak,

  • marketing és sales stratégiájáról (milyen csomagokat kínálnak, milyen áraik vannak, hogyan kommunikálnak róla stb.) ,
  • ügyfélköréről (kikre céloznak, kiket akarnak megnyerni maguknak),
  • piacon betöltött pozíciójukról (piacvezetők, középmezőnyben haladhatnak, jelentéktelen piaci szereplők). 

Azért azt érdemes leszögezni, hogy önmagában egy versenytárselemzéstől nem lesz több bevételed, jobb piaci pozíciód. Viszont a piaci jobb megismeréséhez és a lehetőségek minél jobb kiaknázásához egészen biztosan hozzájárul. 

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatoscegvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr9414641366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében. Üzleti terv sablon, tippek, trükkök tanácsok üzleti terv készítése és üzleti tervezés területén.

Címkék

banki hitel (1) befektető (1) befektetői prezentáció (1) befektetői üzleti terv (2) cápák között (1) célcsoport (6) célcsoport szegmentáció (4) COVID19 újratervezés (1) családi vállalkozás (1) családi vállalkozások (1) dale carnegie (1) értékesítés (3) értékesítési terv (3) Export (1) Export képesség (1) gazdasági válság (1) generációváltás (1) GINOP-5.1.10-17 (3) GINOP-5.1.9-17 (3) GINOP-5.2.7-17 (3) ginop-pályázat (2) ginop fiatalok vállalkozóvá válása (2) Ginop Plusz 1.2.1 – 21 (1) Hendrich Balázst (1) HEPA (1) infrastruktúra (1) innováció (2) innovációs fórum (1) kiszervezés (1) KKV (1) kockázat elemzés (1) konfliktus kezelés (1) Korona vírus újratervezés (3) külpiaci megjelenés (1) Külpiacralépés (1) Lean módszertan (1) Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (1) mérföldkövek (2) mérőszámok (1) MFB Generációváltási Tőkeprogram (1) MVP (2) online piackutatás (4) piaci trendek (3) piackutatás (8) piackutatási módszerek (6) PRRR ciklus (1) stafétabot átadás (1) startup (3) stratégia (1) stratégia alkotás (1) stratégia írás (1) stratégia készítés (1) SWOT (1) TAM SAM SOM (1) trendek (1) tudatos cégvezetés (10) újratervezés (2) utódlási terv (1) üzleti hatékonyság (1) üzleti modell (4) üzleti stratégia (10) üzleti terv (26) üzleti tervezés (19) üzleti terv befektető meggyőzéséhez (1) üzleti terv készítés (21) üzleti terv minta (9) Üzleti terv sablon (7) validálás (1) vállalkozás fejlesztés (1) vállalkozói banki hitel (1) vállalkozói mentorálás (5) veresenytárs (1) versenytárselemzés (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása