Szeretnél több bevételt? Jobb piaci pozíciót? Tanulj a versenytárstól, és csináld jobban, mint Ők. Ehhez nyújt segítséget a versenytárs elemzés. Cikkünkben végigvesszük versenytárselemzés folyamatát. Gyakorlatias összehasonlítási és elemzési módszereket mutatunk be.
Korábban arról írtunk, mik azok, amiket az online piackutatásnál meg kell vizsgálni. Ebben a bejegyzésben igyekszünk gyakorlati tanácsokat adni a versenytárs elemzés elkészítéséhez, amely az online piackutatás egyik eleme.
A versenytárselemzés a klasszikus üzleti terv elválaszthatatlan része. Nekem az üzleti tervezésen belül ez a személyes kedvencem. Gyerekkoromban mindig szerettem a detektív – nyomozós regényeket, játékokat. Felnőtt ként a munkám során a versenytárs elemzés nyújt hasonló élményt. Az üzletről – vállalkozásról való gondolkozás során össze kell rakni a „üzleti puzzle-t”.
Nem vagy egyedül a piacodon
A versenytárselemzés segítségével rengeteg információt lehet megtudni a piaci szereplők,
- termékeiről – szolgáltatásairól
- a marketing és értékesítési stratégiájukról
- az ügyfeleikről
- a piacon betöltött pozíciójukról
Ezek az információk mind segítenek abban, hogy jobban átlásd a saját piaci helyzetedet és az üzleti terv további részének összeállításához is nélkülözhetetlen. A legtöbb cég piacán számos versenytárs között kell eredményesen megvalósítani üzleti elképzeléseit. Ezért a versenytárs elemzés megállapításai befolyásolják, olykor alapjaiban meghatározzák a marketingről, értékesítésről, pénzügyekről való további gondolkozásunkat.
Ne feledjük, az nem baj, ha vannak a piacon versenytársak. Inkább az okoz problémát, ha nincs róluk információnk. Manapság túlnyomórészt a versenytárs elemzést az internet segítségével végezzük. Mindegy hogy sok vagy kevés információ áll majd rendelkezésünkre a kutakodás során, a lényeg, hogy valamilyen logika szerint rendszerezzük ezeket. Nagyon fontos az áttekinthetőség és az összehasonlíthatóság.
Mit tartalmazzon a versenytárselemzés?
1. Vegyük, számba a versenytársakat
Ennek két módja lehet:
A. már rutinosan mozgunk a piacon és egész egyszerűen ismerjük a versenytársakat. Így könnyedén fel tudjuk sorolni őket.
B. Kevésbé ismerjük, a piacot, nem lavírozunk rajta rutinosan. Ez esetben hívjuk segítségül a Google-t. Első körben nem is kell mást tenni, mint beírni a keresőben azokat a szavakat, amelyek termékkörünkre, szolgáltatásunkra leginkább jellemzőek. Például a Tudatos Cégvezetés esetében ez lehet, üzleti tervezés, üzleti terv készítés, üzleti terv. Célszerű olyan kevésbé általános szavakat használni, amelyek szűkíthetik, pontosíthatják a találatokat.(pl. ha szálláskiadással foglalkozunk akkor ne csak azt írjuk be, hogy szállás hanem mondjuk a település/tájegység nevét vagy a szállás típusát) A kiadott keresős szavakra jött találatok között lehetnek azok a cégek, akikkel a Mi vállalkozásunk versenyezni kíván. Nézzük át a listát, a relevánsakat válogassuk ki.
Természetesen elő fordulhat olyan is, hogy valami miatt nem érdemes az interneten keresgélni pl egy kisboltot akar nyitni az ember. Ez esetben azt a fizikai területet érdemes feltérképezni ahol tevékenységet tervezzük végezni. Vagy olyan is lehet, hogy a vállalkozást megtaláljuk a neten, de az elemzéshez szükséges információkat nem. (ilyenek lehet a például vendéglátóipari egységek)
Mi is jártunk már így, a neten összegyűjtöttük a cég listát és személyesen ellátogattunk a címekre, ahol be lehet gyűjteni az információt.
2. Versenytárs jellege
A versenytárs egy gyűjtő kategória. Ennek megfelelően a versenytársakat több kategóriába lehet sorolni attól függően mennyire jelentek veszélyt ránk.
- Tényleges versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon jelenleg is működnek.
- Potenciális versenytársak: azok, akik a közeljövőben ugyanazon a piacon meg fognak jelenni.
- Közvetlen versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon azonos vagy hasonló termékekkel, technológiákkal jelennek meg.
- Közvetett versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon hasonló vevői igényeket szolgálnak ki, de más technológiával.
- Helyettesítő versenytársak: azok, akik ugyanazon a piacon lévő vevők hasonló igényeit másképp elégítik ki
A jelleget leíró részből kiderül, hogy érdemes kategorizálni a versenytársakat. Ugyanis a vállalkozás környezete nem állandó. Ezek alapján lehet gondolkozni a jövőről, vagy változás esetén érdeme visszanyúlni ezekhez. És természetesen a lényeg kiderül, akik azok a szereplők, akikre tényleg odafigyelni az egyes pontban szereplő listáról.
3. Kínálat (termék – szolgáltatás bemutatása)
Röviden pontokba szedve soroljuk fel a versenytársak kínálatát. Ez esetben is érdemes valami rendszert vinni a felsorolásba. Érdemes valami rendező elv alapján csoportosítani őket.
4. Mutassuk be az előnyöket
Miben jobb, vagy több a versenytárs kínálata a miénkhez képest. (szintén röviden)
5. Mutassuk be a hátrányokat
Miben rosszabb, vagy gyengébb a versenytárs kínálata a miénkhez képest. (szintén röviden)
Így néz ki versenytárselemző táblázat
Mikor feltöltötted adatokkal a táblázatot, gondold végig miket tudtál meg. Készíts szöveges összefoglalót az eredményekről, hiszen e nélkül ez csak egy adathalmaz.
Több mint valószínű, hogy az adatgyűjtés, rendszerezés, és elemzés során lesz egy kialakult képed és információd a versenytársak,
- marketing és sales stratégiájáról (milyen csomagokat kínálnak, milyen áraik vannak, hogyan kommunikálnak róla stb.) ,
- ügyfélköréről (kikre céloznak, kiket akarnak megnyerni maguknak),
- piacon betöltött pozíciójukról (piacvezetők, középmezőnyben haladhatnak, jelentéktelen piaci szereplők).
Azért azt érdemes leszögezni, hogy önmagában egy versenytárselemzéstől nem lesz több bevételed, jobb piaci pozíciód. Viszont a piaci jobb megismeréséhez és a lehetőségek minél jobb kiaknázásához egészen biztosan hozzájárul.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?
KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!
Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.