Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében.

Kockázatok, veszélyek felmérése az üzleti tervben
Milyen üzleti kockázatokat, veszélyeket látsz, és hogyan fogod kezelni őket?

Üzleti kockázatelemzés egyik módszertana a SWOT analízis. Mit jelent, mire jó és hogyan érdemes használni? Írásunkból megtudhatod.
 Kockázatok, veszélyek felmérése az üzleti tervben

 

A SWOT használható termékek, szolgáltatások, vállalkozások, helyzetének és azokban rejlő kockázatok elemzésére.  Az elemzést akkor végezzük, amikor az üzleti terv azon részét írjuk ami vállalkozás stratégia pontjait érinti. 

Lényegében ez szolgál kiindulópontként ahhoz, hogy tudjuk, mit kell prioritássá tenni és milyen tevékenységekre kell koncentrálni. Segít az üzleti tervet akciótervekre bontani, és kijelöli a prioritásokat, mutatószámok kialakítása során is hasznát vehetjük. ( Ha úgy érzed szívesen olvasnál a mutatószámokról, akkor ajánljuk figyelmedbe az "INNEN TUDOD, HOGY JÓL HALADSZ AZ ÜZLETI TERVED MEGVALÓSÍTÁSÁBAN" c. írásunkat. 


A SWOT elnevezés angol szavak kezdőbetűiből tevődik össze:

S mint Strenghts - Erősségek
W mint Weaknesses - Gyengeségek
O mint Opportunities - Lehetőségek
T mint Threats - Veszélyek (fenyegetések) 

swot analízis

Hogyan működik?

A szakirodalom mátrixban rendezi a fenti elemzési szempontokat. És azokat külső és belső tényezőkre bontja. A mátrix elrendezése sokféle lehet íme, egy példa az elrendezésre:

A különböző mezőkbe, felsorolás szerűen kell összegyűjteni az elemeket. Nem szükséges egy-egy mondatba foglalt kifejtés. A fenti ábra csak lehetséges SWOT elrendezés, sok fajta más elrendezés létezi. A lényeg egy vizuálisan is átlátható az összefüggéseket bemutatni képes keretrendszer megtartása.

Strenghts - Erősségek

Ebben a pontban írjuk le azokat a tulajdonságokat, amikben a termék, szolgáltatás, vállalkozás, erősségei. Célszerű objektíven leírni az erősségeket. Akkor járunk el a legjobban, ha a felsorolt erősségeink fontosak a célcsoport számára, hiszen mit sem ér egy olyan erősség, ami pl. általános a piacon vagy a vevők nem értékelik különösebben. A SWOT elemzés tehát ezen a ponton önmérsékletet és realizmust kíván. Olyan erősségeket írjunk le, amik tényleges piaci előnyt biztosítanak.

(A SWOT mátrixban felsorolt erősségekre érdemes építeni a kommunikációban.)

Weaknesses - Gyengeségek

Az erősségekhez hasonlóan kell számba venni a gyengeségeket is. Az "örök optimisták" nyilván kongó ürességet hagynak ebben a négyzetben, ez viszont üzleti rövidlátás: gyengeségeinkkel nem azért kell tisztában lennünk, hogy saját lelkivilágunkat gyötörjük vele, hanem azért, hogy szembe tudjunk nézni velük és javítani tudjunk. Ezáltal máris adott a stratégia egyik pontja. 

A gyengeségeket igyekezni kell kijavítani, erősíteni. A SWOT mátrix alatt már hosszabb kifejezős szövegben le lehet írni, hogyan lehet a gyengeségből erősség. Mikét tudjuk átfordítani a gyengeséget erősségé, vagy hogyan tudjuk kezelni.

Opportunities - Lehetőségek

Itt soroljuk fel a vállalkozás számára a külső környezetből adódó lehetőségeket, vagyis azokat az irányokat, amelyek felé érdemes elmozdulni. Az erősségeket is érdemes arra használni, hogy új piaci lehetőségeket tudjunk kiaknázni.
A lehetőség új üzleti lehetőséget jelent, új piacot vagy új piaci rést, új pozícionálást, új vevőcsoportokat.


Threats - Veszélyek / Fenyegetések

A vállalkozást, terméket, szolgáltatást a külső környezetből fenyegető jelenségeket, tényeket írjuk itt le. Célszerű itt is minél specifikusabbnak lenni, ugyanis a "válság" vagy a "fizetőképes kereslet hiánya" mindig minden SWOT elemzésbe bekerülhetne, és ha alá is vetnénk magunkat ennek a várakozásnak, akkor soha senki semmit nem vihetne sikerre - pedig ez nyilvánvalóan nem igaz.

A veszélyek azok a pontok, amelyek meghiúsíthatják a vállalkozás, termék, szolgáltatás sikerét.

 

Hogyan kell elkészíteni a SWOT analízist?


A gyakorlatban a SWOT analízis akkor használható, ha koncentráltan, tömören tartalmazza a szükséges elemeket, lehetőség szerint nem többet, mint 5-öt cellánként.

 

Miért csak 5 pont kerüljön a SWOT mátrix egyes celláiba?


Mert tudnunk kell prioritásokat felállítani! A prioritás fogja meghatározni, hogy mihez milyen sorrendben nyúlunk hozzá, és amikor az egyes aktivitásokra fordítunk erőt, erőforrást, akkor ennek megfelelően tudjuk elosztani azokat.

VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk az uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatoscegvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr7514979250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében. Üzleti terv sablon, tippek, trükkök tanácsok üzleti terv készítése és üzleti tervezés területén.

Címkék

banki hitel (1) befektető (1) befektetői prezentáció (1) befektetői üzleti terv (2) cápák között (1) célcsoport (6) célcsoport szegmentáció (4) COVID19 újratervezés (1) családi vállalkozás (1) családi vállalkozások (1) dale carnegie (1) értékesítés (3) értékesítési terv (3) Export (1) Export képesség (1) gazdasági válság (1) generációváltás (1) GINOP-5.1.10-17 (3) GINOP-5.1.9-17 (3) GINOP-5.2.7-17 (3) ginop-pályázat (2) ginop fiatalok vállalkozóvá válása (2) Ginop Plusz 1.2.1 – 21 (1) Hendrich Balázst (1) HEPA (1) infrastruktúra (1) innováció (2) innovációs fórum (1) kiszervezés (1) KKV (1) kockázat elemzés (1) konfliktus kezelés (1) Korona vírus újratervezés (3) külpiaci megjelenés (1) Külpiacralépés (1) Lean módszertan (1) Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (1) mérföldkövek (2) mérőszámok (1) MFB Generációváltási Tőkeprogram (1) MVP (2) online piackutatás (4) piaci trendek (3) piackutatás (8) piackutatási módszerek (6) PRRR ciklus (1) stafétabot átadás (1) startup (3) stratégia (1) stratégia alkotás (1) stratégia írás (1) stratégia készítés (1) SWOT (1) TAM SAM SOM (1) trendek (1) tudatos cégvezetés (10) újratervezés (2) utódlási terv (1) üzleti hatékonyság (1) üzleti modell (4) üzleti stratégia (10) üzleti terv (26) üzleti tervezés (19) üzleti terv befektető meggyőzéséhez (1) üzleti terv készítés (21) üzleti terv minta (9) Üzleti terv sablon (7) validálás (1) vállalkozás fejlesztés (1) vállalkozói banki hitel (1) vállalkozói mentorálás (5) veresenytárs (1) versenytárselemzés (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása