Mindegy, hogy az üzleti terved magadnak, befektetőnek, bankhitelhez vagy pályázathoz írod. Az üzleti terv logikájában az egyik alapvető dolog, hogy fel tudd érthetően vázolni a problémát - szükséglet, amit az ötleted képes megoldani. Talán egyszerűen hangzik mindez, úgy látjuk sokak számára mégis gondot okoz.
Ügyfél elvárás, igény bemutatása
Fogalmazd meg, a potenciális ügyfeleidnek a problémáját (igényét), amelyet az üzleti elképzelésed megold. Nem kell túl gondolni. Ha több eltérő problémát kívánsz megoldni elég, ha pontokba szeded legfontosabbakat.
Tanács
Kerüld, a szakmai kifejezéseket! Írj olyan természetességgel, ahogy egy érdeklődő e-mail-re válaszolnál.
Miért fontos jól körüljárni az ügyfél igényét, elvárását?
Mint annyi mindennek az éltben az üzleti ötlenek is két oldala van:
- piaci igény
- elképzelt megoldás
Ha a kettő nem megfelelően találkozik egymással akkor erősen kétséges az üzlet sikere. A terméket vagy szolgáltatást ezek alapján kell kidolgozni, hogy az üzleti elképzelés megfeleljen a létező ügyfél igényeknek.
Milyen piaci igényt ismertél fel?
Tehát írd le milyen problémát kívánsz megoldani. Pontosan fogalmazd meg milyen elégedetlenség vár orvoslásra, mit hiányolnak a potenciális vevők, és milyen igényei vannak. Nem árt, ha azt is tudod mennyire fontos, sürgető az igény kielégítése, fűződik e valamilyen érdek a megoldáshoz.
Íme, egy példa a szükséglet bemutatására.
Wanda miután elvégezte az egyetem a turizmus és vendéglátás szakát egy utazási irodában kezdett el dolgozni, majd elhatározta, hogy inkább saját utazási irodát indít.
Eddig tapasztalatai alapján úgy gondolja, nem érdemes a könnyedén elérhető utakkal foglalkozni. Ugyanis egy horvátországi vagy egy görögországi nyaralást már mindenki meg tud szervezni. Az internet világát éljünk, hatalmas teret nyert az Airbnb, és ma már pár kattintással is lehet repülőjegyet venni. Ebből kiindulva Ő az egzotikusnak számító és drága utazások komplex megszervezésével fog foglalkozni. Wanda szerint az Ő potenciális ügyfeleinek bőven van pénzük és igényük elutazni 10 napra BoraBorára de arra nincs idejük, hogy megnézzék, hogyan lehet odarepülni, az év melyik hónapjaiban érdemes utazni, stb. Vagyis a problémájuk mindössze annyi, hogy idejük és energiájuk és sokszor kedvük sincsen arra, hogy ezeket a mesebeli utakat megszervezzék.
Szerinte az Ő jövőbeni ügyfelei csak annyit akarnak, hogy befizetnek egy rakás pénzt, majd felülnek repülőre és élezik az utazást.
A fenti üzleti igényt lefordítva a piaci igény és a megoldás kettősre a következőképpen lehet összefoglalni.
Piaci igény: Az ügyfeleknek nincs kapacitás megszervezni az egzotikus nyaralást. Pénze van utazni, de nem akar ezzel foglalkozni.
Megoldás: Komplex ügyintézés a drága egzotikus utazásoknál. Így az ügyfél időt és energiát takarít meg.
Persze ez valóban az első lépés, a következő lépés az, hogy valódi visszaigazolást nyerj, mind abban a tekintetben, hogy valóban jól értetted meg a megcélzott ügyfelek igényeit és abban a tekintetben is, hogy a megoldásod valóban megfelelő számukra.
Addig azonban amíg nem tudod magad és mások számára is tisztán megfogalmazni milyen ügyfelek, milyen igényére megoldás az üzleti elképzelésed addig nem is érdemes továbblépni a további részletek felé.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?
KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!
Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.