Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében.

Rövid cégbemutatás igazán hatásosan
Kik vagyunk, mit csinálunk?

Számos üzleti terv dokumentumban előfordul az a kérdés, hogy mutasd be a cégedet, vállalkozásodat néhány mondatban. Mondjuk mindössze 300-400 karakterben. Na de hogyan lehet ilyen szűk keretben bármi értelmeset, lényegeset elmondani? Adunk néhány tippet, tanácsot ehhez.

hatekony-bemutatkozas.jpg

Kinek szól, ki fogja olvasni?

Mielőtt nekifognál nem árt végig gondolni ki fogja olvasni és vajon mire kíváncsi, ezért mit érdemes kihangsúlyozni, mire érdemes fókuszálni ebben az igen rövid bemutatkozásban. 

 Ha magadnak, saját belső használatra írod: Akár órákat is tud beszélni az ember a saját vállalkozásáról. Ez érthető, hiszen rengeteget foglalkozik vele, agyal rajta. Ezért egy rövid bemutatkozás is könnyen csapongóvá, a lényegre nem koncentrálóvá vagy pont fordítva túlságosan szakmai megfogalmazássá válhat. 

Érdemes úgy, olyan tömören, érthetően összefoglalni az üzleti tervben leírt bemutatkozást mintha egy üzleti rendezvényen egy csúcsbefektető lépne ahhoz a társasághoz, ahol te is vagy, megkérdezve ki mivel foglalkozik. Tudod, hogy mindössze egy-két mondatod van a többiek mellett arra, hogy felkeltsd az érdeklődését, úgy, hogy később is emlékezzen rád. Ezért magadnak is úgy kell megírni ezt a néhány mondatos bemutatkozást, hogy ha ilyen helyzet adódna, akkor ezt a megfogalmazást használnád legszívesebben.

Ha befektetőnek írod: Amikor befektetők első körben üzleti tervet olvasnak (vagy mielőtt komolyabb üzleti tervet kérnének) sokszor csak a vezetői összefoglalót olvassák el. Utána elhelyezik a céget a fejükben „érdekel-nem érdekel” skála valamelyik részén. Aztán lehet, hogy itt meg is áll a történet. Ezt mindenképpen el kell kerülni tehát annyira érdekesnek, izgalmasnak kell lennie a bemutatkozásnak, hogy érdeklődéssel olvassa a folytatást.

Na de mi izgat egy befektetőt? Hát, persze a „biznisz”. Arra kell hát a bemutatkozásnál is fókuszálni, hogy úgy gondolja a cégedbe megéri fektetni, itt jó helyen lesz a pénze, az ötletedben bőven van üzleti potenciál.

Ha pályázathoz írod: Hasonló a helyzet, mint a befektetőnél, itt is tőkére hajtasz, csak azon túl, hogy bebizonyítod, hogy a támogatás nálad van a legjobb helyen, arra is érdemes figyelni, hogy mi az adott pályázat célja és vállalkozásodnak az ahhoz való kapcsolódást domborítsd ki a rövid bemutatkozásnál. 

Ezt persze azért még így sem könnyű feladat. Íme, egy kis gyakorlati segítség: 

Mit és kinek? – irányító kérdések

Általánosságban elmondható, hogy „Mit” és „kinek” kérdésre adott válasz jó megoldást eredményezhet. Arra azért figyelj, ha ennek eredményeképpen nagyon általános bemutatás születik, amelyet akár számos más hasonló vállalkozás is leírhat, akkor azért csempéssz be a mondatba egy-egy olyan jelzőt, kitételt, ami megkülönböztet a piacon levő más versenytársaktól.

Íme, egy konkrét példa: 

"Minőségi, márkás kerékpárokat árulunk megfizethető áron családoknak és átlagembereknek." 

Igazán rövid, tömör és mégis benne van mindaz, amit javasoltunk

  • Kinek? Családoknak, magánembereknek
  • Mit? Kerékpárt
  • Megkülönböztető jelzők kitételek
    • minőségi, márkás termékeket fogunk árulni
    • ugyanakkor megfizethető áron
    •  és a családoknak, magánembereknek kitétel is arra utal, hogy nem sportolók és nem is intézmények a fő csapás (nem postásoknak akarunk bicikliket eladni)


Gyakori hibák

„Mindenkinek”

Előfordul, hogy az ember úgy érzi nagyon sokaknak van szüksége arra, amit ő kínálna vállalkozásában. Ilyenkor előszeretettel használja a vevőkre a „mindenki/mindenkinek” szót.
Nem tanácsos,

  • szokj le róla időben, mert később ezek alapján nem célozhatók jól a marketing üzeneteid címzettjei sem
  • ez nem segít abban, sem, hogy az olvasó jól be tudja azonosítani kinek lehet igazából erre szüksége, nem tudja akár személyhez kötni a terméket, szolgáltatást (Pl. fenti példánál maradva: „ja igen, ez pont Ricsiéknek lenne jó a szomszédból, akik múltkor panaszkodtak, hogy ráfaragtak a bicikli vásárlással, amikor valami olcsóbb, noname biciklit vettek akciósan”).

Nagyon tudálékos, szakmai a leírás:

Ne feledd az olvasó nem szakmabeli, nem feltétlenül igazodik el, érti pontosan a szakmai kifejezéseket/szlenget. Tudjuk, hogy az a cél, hogy professzionálisnak tűnjön a bemutatkozás, ne legyen pongyola és egyúttal hozzáértést, szakértelmet tükrözzön az olvasó felé.

A gyakorlatban viszont lehet, hogy a sok szakkifejezés inkább elijeszti vagy zavarni fogja az olvasót, hogy nem érti pontosan miről is van szó. 

„Aha, érdekes”

Ha élőszóban teszteled a bemutatkozást és annyit mondanak, hogy „aha” és nem is kérdeznek tovább, nem érdeklődnek, akkor gyanakodj, hogy nem sikerült érdekesen átadni vállalkozásod – ötleted lényegét. Fuss, neki újra, csiszold még egy kicsit! :) 

Sok sikert!

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is.

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatoscegvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr1614560326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében. Üzleti terv sablon, tippek, trükkök tanácsok üzleti terv készítése és üzleti tervezés területén.

Címkék

banki hitel (1) befektető (1) befektetői prezentáció (1) befektetői üzleti terv (2) cápák között (1) célcsoport (6) célcsoport szegmentáció (4) COVID19 újratervezés (1) családi vállalkozás (1) családi vállalkozások (1) dale carnegie (1) értékesítés (3) értékesítési terv (3) Export (1) Export képesség (1) gazdasági válság (1) generációváltás (1) GINOP-5.1.10-17 (3) GINOP-5.1.9-17 (3) GINOP-5.2.7-17 (3) ginop-pályázat (2) ginop fiatalok vállalkozóvá válása (2) Ginop Plusz 1.2.1 – 21 (1) Hendrich Balázst (1) HEPA (1) infrastruktúra (1) innováció (2) innovációs fórum (1) kiszervezés (1) KKV (1) kockázat elemzés (1) konfliktus kezelés (1) Korona vírus újratervezés (3) külpiaci megjelenés (1) Külpiacralépés (1) Lean módszertan (1) Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (1) mérföldkövek (2) mérőszámok (1) MFB Generációváltási Tőkeprogram (1) MVP (2) online piackutatás (4) piaci trendek (3) piackutatás (8) piackutatási módszerek (6) PRRR ciklus (1) stafétabot átadás (1) startup (3) stratégia (1) stratégia alkotás (1) stratégia írás (1) stratégia készítés (1) SWOT (1) TAM SAM SOM (1) trendek (1) tudatos cégvezetés (10) újratervezés (2) utódlási terv (1) üzleti hatékonyság (1) üzleti modell (4) üzleti stratégia (10) üzleti terv (26) üzleti tervezés (19) üzleti terv befektető meggyőzéséhez (1) üzleti terv készítés (21) üzleti terv minta (9) Üzleti terv sablon (7) validálás (1) vállalkozás fejlesztés (1) vállalkozói banki hitel (1) vállalkozói mentorálás (5) veresenytárs (1) versenytárselemzés (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása