A startup vállalkozás és az üzleti innováció fogalmát sokszor egymás szinonímájaként használjuk. Valóban nagyon sok innovatív ötlet valósul meg startup formában de nem minden üzleti innováció megvalósítása igényli startup vállalkozás formáját. Az üzleti terv, üzleti tervezés során is felmerül a vállalkozásunk innovációjának, egyediségének bemutatása ezért is érdemes tisztázni a fogalmakat, hogy megfelelő válaszokat adjunk ezen a ponton.
Mi a különbség a kettő között
Nézzük magukat a fogalmakat:
- Innováció: Az innováció ma használatos fogalmának egy egyszerű- az u. n. Frascati kézikönyv korábbi változatában közölt – meghatározása a következő „Az innováció egy ötlet átalakulása vagy a piacon bevezetett új, illetve korszerűsített termékké, vagy az iparban és kereskedelemben felhasznált új, illetve továbbfejlesztett műveletté, vagy valamely társadalmi szolgáltatás újfajta megközelítése.”
- Startup: Eric Ries szerint a startup tevékenységétől függetlenül egy olyan vállalkozás, amelynek célja új termék vagy szolgáltatás létrehozása szélsőségesen bizonytalan körülmények között.
Ezt kiegészíteném azzal, hogy a startupok életben maradása, fejlődésének kulcsa, hogy minél gyorsabban kitalálják és piacra vigyék, mit és hogyan kell üzletileg eredményesen előállítani. Azaz, azt megtalálni mi az amiért az ügyfelek hajlandóak fizetni, annyit és olyan formában, hogy az üzletileg sikeres, hosszabb távon is fenntartható legyen.
Ha egy létező piacon már működő eljárást korszerűsítesz, fejlesztesz az nem feltétlen jelent egyet egy startup vállalkozás létrehozásával. Ha újszerű üzleti ötleted egy létező piaci szegmens már korábban is működő eljárásának fejlesztése, korszerűsítése, megújítása (legyen az gyártás, szolgáltatás, kereskedelem) azt valóban lehet üzleti innovációnak tekinteni. De nem feltétlenül igényel ez egy startup vállalkozási formát.
Ha ezt a döntést meghozod innentől kezdve az egész tervezési folyamat máshogyan alakul, mint egy startup projekt esetében.
Hogyan mutasd be az innovációt üzleti tervedben?
Fontos, hogy az üzleti terv e pontján ez csak egy jelzés jellegű rész, azaz annak tudatosítása, hogy üzleted része innováció. Nem kell itt részletes szakmai leírás csak tedd világossá, mi a te üzletedben az innováció.
Ha az alábbi pontokra válaszolsz az esetek többségében segít röviden bemutatni az üzleti innováció lényegét.
- Hogyan működnek a jelenlegi megoldások? (Akár a cégedben, akár az iparágban. Ha induló cégről van szó, akkor valószínű, hogy az iparágból tudsz kiindulni)
- Három – négy - öt mondatban mutasd be magát az innovációdat. A működési elvet nem kell mélységében kibontatni ezen a részen, csak annyira, hogy egyáltalán meg lehessen érteni miről is van szó. A működés, technológia bemutatása helyett itt inkább az innovációval elérhető előnyökre, magára az innováció hasznára koncentrálj, ezt fejtsd jobban ki. ( Pl, olyan eszközt készítünk, ami szenzorok segítségével méri a sebességet és ami által jobban mérhető a hatékonyság, növeli az automatizáltságot)
- Vázold fel kiknek a legértékesebb az innováció, kik élvezik leginkább hasznát?.
Összegezve itt csak annyi kell, hogy meg lehessen érteni mitől innovatív a megoldás és kinek, miért jó ez.
A további részleteket azt üzleti terv más részéiben jobban is ki lehet - és érdemes is - kibontani. Ez a pont csak tudatosítja az innováció, az egyedi megoldások meglétét és miben létét.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?
KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!
Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.