Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében.

Az új üzleti elképzelések leggyakoribb hibái
7 tipikus üzleti hiba, amelyre az üzleti terv ad megoldást

7 tipikus elhibázott üzletindító lépés és 7 olyan megoldás, amelyek segítségével elkerülhetőek. Érdemes megszívlelni őket. 

üzletindítás tipikus hibái

1. Nem alkalmazod a Lean módszertant

Hogy mit? Nem kell megijedni a kifejezéstől, a lényeg egyszerű, gyorsan átlátható. A Lean módszertan azt javasolja, hogy ne egyből a végső terméket/szolgáltatást kezd el megcsinálni, hanem először hozz létre valamit, ami éppen elégséges ( Minimum Viable Product - MVP), ahhoz, hogy valós körülmények között teszteld, kipróbáld (szakzsargonnal validáld) az üzleti modelled. Ez azt jelenti, hogy visszajelzést kell kapni a piactól, hogy egyáltalán van e rá kereslet. Majd ezt követően a visszajelzések függvényében érdemes tökéletesíteni a terméket/szolgáltatást. A lényeg az alap elképzelés - alap funkció legyen jó és működjön a többit a fogyasztók valós visszajelzései alapján finomítod, fejleszted tovább. 

Tanács: Bármennyire is azt gondolod az ötleted kiváló, mindenképpen egy MVP-vel jelenj meg a piacon és teszteled (validáld) mihamarabb az üzleti modellt. A siker nem azon fog múlni, hogy egy végletekig "simogatott" terméket/szolgáltatást dobsz piacra, pont olyat amilyet az elején elképzeltél. Nincs annál rosszabb, mint több 100 óra tervezést, csiszolgatást beleölni egy üzleti ötletbe ami az elején elbukik, mert a tervezőasztalól jól mutatott, de az életben később nem állja meg a helyét. (persze ettől még a tervezés fontos, csak nem mindegy, mit és hogyan készítünk elő).

2. Nem megfelelő az üzleti modell 

Az üzleti modell tömören megfogalmazva arra a kérdésre keresni a választ, hogy ki és miért hajlandó fizetni az üzleti elképzelésünkért. Sokszor látunk olyat, hogy valakinek remek az elképzelése, tökéletes a terméke/szolgáltatása de rosszul határozza meg kinek teremt értéket vele. Így bevételt nem, vagy az üzleti fennmaradáshoz nem elégséges mennyiségben képes csak termelni. 

Tanács: Az első üzleti modell (még ha nem is így hívod, vagy nem is gondolod, hogy az egy modell) pusztán csak egy feltételezés. Teszteld élesben minél előbb, ha kell bukjon el. De ez ne szegje kedved, nézd meg mi a probléma és javítsd ki. Ezt csak úgy tudod meg tenni, ha átgondoltad, leírtad, és vissza tudod keresni, hogy a tesztelés előtt mit és hogyan gondoltál az adott dologról. Például a problémáról és a megoldásodról. Erről bővebben a A piac igénye és a megoldásom rá c. írásunkban olvashatsz.

3. A megoldandó probléma nem is létezik 

Sokan vágnak bele üzleti elképzeléseik megvalósításába (kvázi vakon) mert mindenképpen vállalkozást akarnak fejleszteni, vagy mert saját vállalkozást akarnak indítani. Agyalnak és agyalnak, majd jön egy ragyogónak látszó ötlet és azt gondolják, OK, tovább is léphetnek a vállalkozás indítás felé.

Valójában a sikeres kisvállalkozások meghatározó részének alapötlete sokszor az alapítók saját problémája kapcsán jön létre. Megoldják saját problémájukat, majd felismerik, hogy az nem csak az ő problémájuk, ez másoknak is gond és a megoldásuk ebben nekik is segíthet. Így eladható termék és/vagy szolgáltatás születik belőle.

Tanács: Csak azért ne vágj bele valamibe, mert azt gondolod, hogy jó ötlet. Sokkal szerencsésebb ha a motivációt egy saját, és valós problémára adott működő megoldás szolgáltatja.

 4. Gondok vannak a piac méretével

Elő szokott fordulni, hogy az ötlet jó, valós igényeket elégít ki és még validálva is van. Csak a piac méretőből fakadóan nem képes eltartani a vállalkozást, vagy nem képes beváltani a pénzügyi várakozásokat.

Tanács: Akármi az ötlet, fontos, hogy lőj minél nagyobb piacra, mert biztos, hogy csak egy részét fogod megszerezni. Ha így lesz, akkor pedig jó, ha egy nagyobb tortából hasítasz ki egy szeletet. Ennek megítéléshez segítséget a "MEKKORA POTENCIÁL VAN A PIACODBAN? ÍGY DERÍTSD KI! TAM – SAM – SOM" c. írásunkban találsz.

A piaci elemzés szerves része az üzleti tervnek, a legtöbb eleme a tervezésnek erre a fejezetre épül rá. (Természetesen a piac méretének meghatározása ezen fejezetnek csak az egyik pontja.) 

5. Rossz dolgokra fókuszálsz

Egyszerre nem akarhatsz mindent. Tökéletes terméket, tökételes kommunikációs felületet, rengeteg funkciót vagy sok terméket, franchise rendszert stb. Nem lehet egyszerre ennyi dolgot csinálni. Sem csapatban, sem egyedül. Mindig van egy legfontosabb lépés az ötlet megvalósítása során és azt kell betartani. Ezért is fontos üzleti tervet készíteni, hogy tisztában legyünk vele, mit mikor és hogyan kell csinálni. 

Tanács: Állíts fel fontossági sorrendet, legyenek mérföldkövek az ötleted megvalósításában. Ehhez segítséget itt találsz: MÉRFÖLDKÖVEK JELENTŐSÉGE AZ ÜZLETI TERVBEN.

6. Azt gondolod egy rakéta sebességével hasítasz

Megvan termék/szolgáltatás, elkezded az értékesítést, de nincsenek meg a megfelelő mérőszámok.  Ezek nem csak érzetet biztosítanak arról, jó irányba haladsz e, hanem valóban mutatják is a VALÓS  eredményeket.

Például egy ilyen helyzet simán kialakulhat: Létrejön 1-2 sikeres üzlet és már meg is vagy győződve arról, hogy működik az elképzelés. Azt viszont sokan nem gondolják végig, hogy amíg az első helyen nem bizonyosodik be, hogy működik a modell, fizetnek is érte a helyi vállalkozások/ a közelemben lévő emberek, addig nem valószínű hogy országosan vagy nemzetközi szinten is működni fog a dolog. Vagyis 1-2 eladásból még nem lehet a siker mintázatát észrevenni. Ehhez jóval több megvalósult üzletre van szükség. 1-2 eladás lehet akár mázli is. 

Tanács: A mérföldkövekhez rendelj mérőszámokat is, hogy el tudd dönteni egy Ferrariban vagy egy Trabantban utazol. INNEN TUDOD, HOGY JÓL HALADSZ AZ ÜZLETI TERVED MEGVALÓSÍTÁSÁBAN c. írásunk segítségedre lehet a mérőszámrendszer kidolgozásában. 

7. Tarts ki vagy válts irányt! 

Nehéz téma! Van egy mondás: Ha egy ló haldoklik azt le szokták lőni. Időt energiát beleteszel egy üzleti ötletbe, meg kell tudni mondani meddig hajtod azt. Mikor jön el az a pont amikor ki kell szállni, vagy változtatni kell az elképzeléseden. Sok vállalkozás még akkor is ül a száguldó vonaton amikor már világosan kezd látszani a szakadék. 

Tanács: Az új ötlethez maximum időt kell rendelni, míg kiforrhatja magát. Ez ötletenként, piaconként változhat de 3-6 hónapnál több azért ne legyen. Úgy, hogy a fenti tanácsokat is megszívleled. Ennyi idő alatt ki kell derülnie életképes-e az ötlet vagy sem. Legyél szigorú magaddal és céltudatos, készíts tervet, aminek mentén majd haladsz. Az elképzeléseket következetesen valósítsd meg, ha nem jó irányba mennek a dolgok változtass. Ha működik a jelekből (pl. mérőszámokból) látni fogod, hogy jó úton jársz. Ha nem működik, akkor tudd mikor kell kiszállni, vagy tudd még mennyi időd van kísérletezni. 

Összességében elmondható, hogy az üzleti ötlet sikere nagy mértékben azon múlik, mennyire gondoltuk azt végig, mennyire ismertük fel az egyes üzleti tényezők közötti összefüggéseket. A fenti 7 pontból látszik, hogy szoros logikai összefüggés van az MVP és az üzleti modell között, a mérőszámokat a mérföldkövekkel együtt érdemes figyelni. 

A fenti 7 hét tényezőt összefüggéseit leginkább egy üzleti terv tudja szisztematikusan és átgondoltan kezelni. Ne sajnáld rá az időt, energiát, megéri!

VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk az uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatoscegvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr2014983304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében. Üzleti terv sablon, tippek, trükkök tanácsok üzleti terv készítése és üzleti tervezés területén.

Címkék

banki hitel (1) befektető (1) befektetői prezentáció (1) befektetői üzleti terv (2) cápák között (1) célcsoport (6) célcsoport szegmentáció (4) COVID19 újratervezés (1) családi vállalkozás (1) családi vállalkozások (1) dale carnegie (1) értékesítés (3) értékesítési terv (3) Export (1) Export képesség (1) gazdasági válság (1) generációváltás (1) GINOP-5.1.10-17 (3) GINOP-5.1.9-17 (3) GINOP-5.2.7-17 (3) ginop-pályázat (2) ginop fiatalok vállalkozóvá válása (2) Ginop Plusz 1.2.1 – 21 (1) Hendrich Balázst (1) HEPA (1) infrastruktúra (1) innováció (2) innovációs fórum (1) kiszervezés (1) KKV (1) kockázat elemzés (1) konfliktus kezelés (1) Korona vírus újratervezés (3) külpiaci megjelenés (1) Külpiacralépés (1) Lean módszertan (1) Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (1) mérföldkövek (2) mérőszámok (1) MFB Generációváltási Tőkeprogram (1) MVP (2) online piackutatás (4) piaci trendek (3) piackutatás (8) piackutatási módszerek (6) PRRR ciklus (1) stafétabot átadás (1) startup (3) stratégia (1) stratégia alkotás (1) stratégia írás (1) stratégia készítés (1) SWOT (1) TAM SAM SOM (1) trendek (1) tudatos cégvezetés (10) újratervezés (2) utódlási terv (1) üzleti hatékonyság (1) üzleti modell (4) üzleti stratégia (10) üzleti terv (26) üzleti tervezés (19) üzleti terv befektető meggyőzéséhez (1) üzleti terv készítés (21) üzleti terv minta (9) Üzleti terv sablon (7) validálás (1) vállalkozás fejlesztés (1) vállalkozói banki hitel (1) vállalkozói mentorálás (5) veresenytárs (1) versenytárselemzés (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása