Az üzleti terv kifejezés számos, eltérő célból, különböző felhasználásra készült és más-más összetettségű anyagot takar. Segítünk eligazodni ezek között azoknak, akik a számukra megfelelőt keresik.
Ha beírjuk az internetes keresőkbe az "üzleti terv" kifejezést számos eltérő megoldást találunk ezzel kapcsolatba, a néhány oldalas tervtől a száz oldalas tanulmányokig terjedően. Ahogy az üzleti terv elkészítését is tízezer forintos ártól a milliós összegekig vállalják szakemberek. Nyilván nem ugyanazt a munkát, vállalást takarja a két összeg. Segít a megfelelő üzleti terv megoldás kiválasztásában ha tisztában vagyunk a saját helyzetünkkel, elvárásainkkal és ezt meg is tudjuk fogalmazni.
Melyek azok a szempontok, amelyeket érdemes tisztázni előzetesen, amikor a megfelelő üzleti terv formát keressük?
MILYEN CÉLBÓL VAN SZÜKSÉGÜNK ÜZLETI TERVRE?
Az üzleti tervezés elemei, felépítése hasonló ugyan, de a felhasználás célja felől nézve látszik, hogy melyek a hangsúlyos részek, mit kell igazán jól kidolgozni és mi az ami akár el is hagyható. Mást ért és mást vár pályázat kiírója amikor üzleti tervet kér és más üzleti tervre van szükség amikor saját cégünk, menedzsmentjének, tulajdonosainak készül egy üzleti terv.
Más helyzet amikor egy banki hitelhez kell nekünk üzleti terv és más, amikor saját vállalkozás indításához magunk számára, belső használatra készítünk üzleti tervet. Egy induló vállalkozás esetében olyan kérdéseket is meg kell válaszolni amelyeket egy működő esetében fel sem merülnek. És fordítva is, az induló vállalkozásnál értelmetlen az előzményekre, a korábbi időszakra vonatkozó kérdéseket feltenni.
KINEK KÉSZÜL AZ ÜZLETI TERV?
Részben a fentiekkel összefüggésben értelmezhető ez a kérdés. Pályázatnál, banki hitelnél nyilvánvaló a válasz de például egy működő vállalkozásnál már készülhet saját belső használatra, készülhet a helyi menedzsment számára vagy éppen a cég központi döntéshozói illetve a cég tulajdonosai számára. Részleteiben, felépítésében nem ugyanarra kíváncsi az egyik felhasználó, mint a másik.
A kinek készül és milyen célra kérdéskörre vonatkozóan egy külön blogposztban szedtük össze az üzleti terv különböző típusait és azok jellegzetességeit. Érdemes ott is egy kis kitérőt tenni: Könnyed útmutató a megfelelő üzleti terv választáshoz
MILYEN MÉLYSÉGŰ, ÖSSZETETTSÉGŰ ÜZLETI TERVRE VAN SZÜKSÉGEM?
Elég ha a tendenciákat, alap összefüggéseket áttekintő anyagot készítek vagy olyanra van szükségem amelynek része egy komplexebb piackutatás, kockázatelemzés? Olyan üzleti terv kell, ami felmutatja az irányokat, lehetőségeket, kockázatokat, belső összefüggéseket vagy olyanra, amely konkrét sorvezetője lesz az elkövetkező időszak tennivalóinak.
Legyünk őszinték magunkkal szemben, ez egy kötelező, kipipálandó feltétel, ami megy a fiókba, a megfelelő ember polcára vagy egy olyan anyag, ami alapja lesz a cég működésének, meghatározza a következő időszak tennivalóit?
Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása már segíthet megtalálni a megfelelő üzleti terv formát, illetve kiválasztani azt, aki segíthet a készítésben. Könnyed útmutató a megfelelő üzleti terv választáshoz
Néhány szempont még, inkább felsorolás szinten amely befolyásolhatja a választást
Induló, működő vagy startup cégről van szó? Sokan hibásan úgy gondolják, hogy minden induló cég startup, de ha mondjuk egy újonnan nyíló kávézó üzleti tervét vagy egy technológia innovációra épülő vállalkozás üzleti tervét kell elkészíteni jobban látszanak a hangsúly különbségek. Egy kávézó esetében nem merül fel ugyanolyan súllyal, mint egy innovatív technológiára épülő új szolgáltatásnál, hogy egyáltalán szüksége van-e a piacnak erre, lesz-e egyáltalán olyan közönség aki fizetne ezért a szolgáltatásért
Gyártás / kereskedelem / szolgáltatás területén működik a cég? Egy gyártó és kereskedelmi cég sikeres üzletmenete esetén más kérdések merülnek fel illetve van olyan is, ami az adott területen fel sem merül.
B2B vagy B2C tevékenységről van szó?
Szervezet mérete, besorolása is befolyásolja az üzleti a megfelelő üzleti tervet, egy egyéni vállalkozónak másra van szüksége, mint egy középvállalkozásnak és egy multi cégnek meg szintén.
ÜZLETI TERV: AZ ELTÉRÉSEK, KÜLÖNBSÉGEK AZ ÉRDEKESEK
Ezek szerint 100 féle üzleti terv is lehet? Valójában az üzleti terv és az üzleti tervezés, gondolkodás elemei nagyon hasonlóak. 60-70%-ban a fenti esetekben is ugyanazokból az építőelemekből épülnek fel az üzleti tervek.
A probléma az, hogy annak felismeréséhez kell a gyakorlat, tapasztalati tudás, hogy mi az, ami elhagyható és mi az, ami lényeges része az adott cégnek készülő üzleti tervnél? Mi az, amire koncentrálni kell, aminek megfelelő kidolgozása lényeges az üzleti terv használhatósága szempontjából és mi az, ami másodlagos?
Ahogy a legjobb szakács és az ehetetlen ételt készítő is ugyanazokból az elemekből, összetevőkből de másként hozzányúlva, eljárva készít csodálatos vagy csapnivaló fogást, itt sincs ez másként. Az ördög sokszor itt is a részletekben rejlik.
MIT TEHETÜNK? MIT KELL TENNÜNK?
1. Pontosítsuk magunkban (akár írjuk le), milyen üzleti tervre van szükségünk!
A fenti szempontokat végiggondolva már legalább azt meg tudjuk pontosan fogalmazni milyen típusú üzleti tervre van van szükségünk.
2. Tájékozódjunk, kérjünk tanácsot!
Valószinüleg azért olvasod ezt a bejegyzést mert tájékozódsz és ez szuper. Keress mintákat, olyan sablonokat amelyek segíthetnek neked végiggondolni milyen üzleti tervre van szükséged (itt találhatsz üzleti terv kidolgozásához sablont). Ha túl sok időt, energiát igényel, hogy megtaláld a megfelelő üzleti tervet kérj tanácsot tapasztalt szakembertől (mi is tudunk segíteni - kattints ide).
3. Döntsd el: megírod vagy elkészítteted?
Ezen a ponton már valószínüleg látod, hogy mennyi időt és energiát tudsz rászánni az üzleti terv készítésére illetve rendelkezel-e megfelelő tudással, tapasztalattal, ahhoz, hogy saját magad elkészítsd. Annak is van előnye, ha önállóan megküzdesz, átverekszed magad egy üzleti terv készítésen de érdemes mérlegelni, mi fér bele számodra.
Még ha úgy döntesz, hogy magad írod meg, akkor is érdemes előzetesen vagy pedig éppen a végén, amikor minden összeállt egy tapasztalt de külső, elfogulatlan szakembernek megmutatni (ebben is tudunk segíteni, sőt akár részfeladatok átvállalásában vagy egyedi konzultációban)
Ha úgy döntesz inkább megíratod mással akkor is érdemes a fentieket végiggondolva, felkészülten megkeresni a megfelelő szakembert (tudunk segíteni az üzleti terv elkészítésében).
Azt azonban ne várd, hogy nélküled, személyes közreműködésed nélkül is bárki elkészíthet egy használható üzleti tervet (persze nem mindegy, hogy minden a te válladon van, vagy közreműködsz az elkészítésben).
Sokan kész üzleti tervet keresnek vagy olyan üzleti terv minta után vadásznak, ahol csak a saját vállalkozásuk adatait kicserélve máris letudható a feladat, de saját tapasztalataink szerint ilyen nincs. Még két ugyanazon a területen dolgozó cégnek is mások az adottságai, erősségei és lehetőségei és más kihívásokkal kell szembenézni. Ugyanakkor ha másolni nem is, de szempontokat, ötleteket meríteni jó lehet más üzleti tervek tanulmányozása.
Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók
KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?
KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!
Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.