Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében.

Így lesz tökételes a terméked/szolgáltatásod!
Kipróbáláson és elővételen alapuló piackutatás

Ha ezt a módszert tudod alkalmazni, akkor nem vesztegetsz el értékes időt, pénzt, és energiát terméked/szoláltatásod fejlesztésére. Készíts minta szolgáltatást/terméket és próbáltasd ki potenciális vevőiddel.

chemistry-lab-experiment-3005692_640.png
Indítottunk egy cikksorozatot a piackutatási módszerekről, melynek első részében összefoglaltuk milyen kutatási módszerekkel érdemes megvizsgálni a piaci környezetet. Majd bővebben kifejtettük, hogy az online kutatási módszerekkel, hogyan lehet információkhoz jutni, és milyen kérdéseket lehet megválaszolni ennek a módszernek az alkalmazása során.

Most a piacelemzés egy újabb módszerét mutatjuk be, a kipróbálást és elővételt.

A termékeknek vagy szolgáltatásoknak a teszteltetése talán picit idegennek, távolinak tűnhet. Éppen ezért lépjünk kissé távolabb és kezdjük el felülről szemlélni ezt a dolgot. Íme, néhány „kedvcsináló” magyarázat:

  • Haladj a lokáliból a globális irányába.Talán a témában ezt a magyarázatot a legkönnyebb elfogadni. Ez a fejlesztési filozófia a fokozatosság elvén alapszik. Vagyis, ha helyben működőképes, akkor máshol is működhet. Nagy előnye, hogy csökkenti a marketingre és fejlesztésre fordított időt és pénzt. Nem füstöljük el feleslegesen az erőforrásokat. Mert első körben csak kisebb helyi környezetre összpontosít, amit ismerünk. ( Ezt persze úgy kell érteni, hogy az ember fejében a cél a nagyobb/globális jenlét. A kiskörben való kezdés tudatos választás, nem maga a cél). Normál esetben az ember nem úgy fog neki az üzletnek, hogy franchise hálózatot tervez, hanem indít egy boltot piciben. Felderíti menet közben a „gyermekbetegségeket” javítja, és ha minden rendben elindítja a hálózatot.

  • Építészek és web programozók is így csinálják. Lehet, nem hülyeség. Ez a prototípus a valóságban nem működik, akkor érdemes ezzel foglalkozni, ha a forma és a méret fontos szerepet játszik a terméknél/szolgáltatásnál. Így dolgoznak az építészek, amikor makettet készítenek az elképzelésükről. Ezen keresztül lesz látható elképzelésük főbb jellemzői. Ugyan ez az eljárás a weboldal készítésénél is. A grafikus lerajzolja, hogy fog kinézni a weboldal, hol vannak az ikonok, gombok, milyen a színvilág stb.

  • MVP – Minimum Viable Product az minimálisan életképes termék. Ezt a startup világból vettük át (Eric Riese Lean startup könyve egészében véve inspiráló olvasmány) Ennek lényege, hogy a termék/szolgáltatás épphogy működik és a legfontosabb funkciókra koncentrál. Így tudja, minimalizálni, a fejlesztésre szánt időt és pénzt.

Ezek után mutatunk pár technikát a kivitelezésre.


Fake door. Vagyis kamu ajtó

Képzeljétek el, ebben az esetben a termék/szolgáltatás még nem is létezik. Oké de akkor mire jó a fake door megoldás? Mondjuk meg lehet tudni, hányan rendelnének a termékből. Ma már az internet világában könnyen lehet fake door-t csinálni. Pl. egy új menüpont teszel a honlapodra. Vagy lehet, erre a célra használni akár az indiegogo-t vagy a kickstarter-t is. A közelmúltban volt is erre példa Csepella Olivér Nyugat + Zombik című könyve. Melynek volt egy közösségi finanszírozásos kampánya és az olvasók előrendelőseinek segítségével tudta megírni a könyvet.
A módszer a gyakorlatban: beharangozod a könyvet (bemutatod a könyv tartalmát) majd kedvező feltételekkel mondjuk 20%-os kedvezménnyel a piaci megjelenés előtt házhoz szállítod. Ha méred az új menüpontra kattintó számát és azok számát, akik élnek az előrendeléssel, megtudhatod, hogy mennyire lenne sikeres – milyen lenne a fogadtatása a könyvednek, ha megírnád.


Csomagold újra

Ne gondolj lopásra! Tedd rá a saját címkéd egy már meglévő termékre, ami a tiédhez hasonló. Az eredeti termék/szolgáltatás tulajdonosának jóváhagyásával történik. Pl. gondolj a weboldal tampletakre. Már előre legyártott honlap sablonokról van szó, amit Te töltesz meg tartalommal.Így kezdeti fázisban rengetek időt és pénz spórolhatsz meg.


Csináld mindezt azért, hogy be tudj gyűjteni és tudd értelmezni az információkat

A prototípusról begyűjtött visszajelzések nagyon hasznos információkkal szolgálhatnak számodra. Mindezek mellett az is nagyon fontos, hogy kiderül mekkora az érdeklődés a terméked/szolgáltatásod iránt.
Két mérőszámot vegyél figyelembe:
• Érdeklődési ráta
• Érdeklődési trend

Érdeklődési ráta: a tényleges és a potenciális vevők arányát mutatja akciónként. Jó példa erre egy face book event mérése. A meghirdetett eseményen résztvevők száma osztva a ténylegesen résztvevők számával.
Érdeklődési trend: az akciók tényleges résztvevőinek számát mutatja az adott időszakban. Ha idő alapú grafikonra vetíted ezeket a számokat, akkor az akciók trendjei is ki fognak rajzolódni. Ennek lényege, hogy megbecsülheted, mennyire számíthatsz folyamatosan ügyfelekre.

• Ha a trend a nullához tart: akkor vélhetően nem ismered a fogyasztóid igényeit (rossz a termék/szolgáltatás)
• Ha a trend ingadozó: folytasd tovább a piackutatást
• Ha a trend felfelé tart: vélhetőleg megtaláltad a fogyasztók problémáját és a megoldásod is jó rá.

Elvétel a fizetési hajlandóság teszteléséért.

Lehet elsőre furcsa az ötlet, add el a terméked/szolgáltatásod mielőtt kifejleszted. Egészen biztosan jó úton jársz, ha sokan rendelnek elő.


Kérdés, hogyan veszel rá embereket, hogy elő vásároljanak? Íme, 3 módszer.

1. Előfizetők gyűjtése: Ez nem ördögtől való. Újságok már nagyon régóta alkalmazzák ezt a módszert. Vagy például a konditermek bérletvásárlásai is jól mutatják, milyen forgalomra lehet számítani az adott hónapban.
2. Előrendelések gyűjtése előlegfizetés mellett: Olyasmi, mint az előfizetői rendszer. A különbség ott van, hogy itt nem kell a teljes vételárat előre kifizetni. A közösségi finanszírozó oldalakon ezt a technikát alkalmazzák. Az utazási irodák is hasonló módon működnek.
3. Előlegfizetők gyűjtése: Ennek lényege, hogy a vevők az elköteleződésüket előleg formájában teszik nyilvánvalóvá. Ilyen például ha a weboldala készítőnek előleget kell fizetni.

A fentiek ötletek, nem kell pont ezeket követni. Lényeg, hogy mielőtt nagy költségekbe vered magad a terméked/szolgáltatásod fejlesztése kapcsán, mindig törekedj a PRRR ciklus betartására. Az igazán piacképes dolgok nem csak attól lettek jók, hogy egy zsák pénzt bele invesztáltak, hanem attól, hogy gazdaságosan kísérleteztek. 

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod is

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatoscegvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr3714291033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében. Üzleti terv sablon, tippek, trükkök tanácsok üzleti terv készítése és üzleti tervezés területén.

Címkék

banki hitel (1) befektető (1) befektetői prezentáció (1) befektetői üzleti terv (2) cápák között (1) célcsoport (6) célcsoport szegmentáció (4) COVID19 újratervezés (1) családi vállalkozás (1) családi vállalkozások (1) dale carnegie (1) értékesítés (3) értékesítési terv (3) Export (1) Export képesség (1) gazdasági válság (1) generációváltás (1) GINOP-5.1.10-17 (3) GINOP-5.1.9-17 (3) GINOP-5.2.7-17 (3) ginop-pályázat (2) ginop fiatalok vállalkozóvá válása (2) Ginop Plusz 1.2.1 – 21 (1) Hendrich Balázst (1) HEPA (1) infrastruktúra (1) innováció (2) innovációs fórum (1) kiszervezés (1) KKV (1) kockázat elemzés (1) konfliktus kezelés (1) Korona vírus újratervezés (3) külpiaci megjelenés (1) Külpiacralépés (1) Lean módszertan (1) Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (1) mérföldkövek (2) mérőszámok (1) MFB Generációváltási Tőkeprogram (1) MVP (2) online piackutatás (4) piaci trendek (3) piackutatás (8) piackutatási módszerek (6) PRRR ciklus (1) stafétabot átadás (1) startup (3) stratégia (1) stratégia alkotás (1) stratégia írás (1) stratégia készítés (1) SWOT (1) TAM SAM SOM (1) trendek (1) tudatos cégvezetés (10) újratervezés (2) utódlási terv (1) üzleti hatékonyság (1) üzleti modell (4) üzleti stratégia (10) üzleti terv (26) üzleti tervezés (19) üzleti terv befektető meggyőzéséhez (1) üzleti terv készítés (21) üzleti terv minta (9) Üzleti terv sablon (7) validálás (1) vállalkozás fejlesztés (1) vállalkozói banki hitel (1) vállalkozói mentorálás (5) veresenytárs (1) versenytárselemzés (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása